Locked Down. Foto: HBO Max

Locked Down (2021)

• 1 tim 58 min
  • Komedi, Drama
09 februari 2021 kl. 18:02

Relationsdrama och spänning i karantän.

Tidigare under pandemin släppte Viaplay karantänsfilmen Orca. Nu har även HBO försökt sig på att göra en film baserad på livet i karantän och ändlösa Zoom-möten. Livet i karantän blir tydligen rätt underhållande med Anne Hathaway i huset.

Doug Liman
    Steven Knight
    Anne Hathaway, Chiwetel Ejiofor, Dulé Hill, Bobby Schofield m.fl

När hela London och England en dag sätts i lockdown prövas tillvaron och relationen för paret Paxton (Chiwetel Ejiofor) och Linda (Anne Hathaway). Linda, som redan innan pandemin bestämt sig för att göra slut, tvingas leva tillsammans med Paxton som i sin tur har svårt att acceptera hennes val. Samtidigt står Paxton en dag utan jobb när han permitteras. Linda tvingas å andra sidan meddela sina anställda att de måste lämna sina jobb.

Tillvaron för Paxton blir dock något bättre när han får möjlighet att jobba som budbärare i London. Därmed är han också en av få i London som får lämna sitt hem. När Paxton en dag får i uppdrag att leverera en mycket värdefull diamant korsas vägarna för Paxton och Linda yrkesmässigt och de får en idé som kan göra båda mycket rika.

Välskrivet och intressant trots social distansering.

Jag var en av många som hyllade Josephine Bornebuschs karantänsfilm Orca när den släpptes strax innan årsskiftet. På ett skickligt sätt lyckades hon att göra en film till stor del baserad på videosamtal både intressant och gripande. Har man själv suttit i kalsongerna i ett videosamtal vet man hur tråkigt det ofta är, men Bornebusch lyckades få fram det fina och viktiga i varje videosamtal. Så även livet i en långtråkig och prövande pandemi. Det har även regissören Doug Liman lyckats med i HBOs karantänsfilm Locked Down.

Även här får vi ta del av flera möten och samtal över Zoom, men det är inte dessa som är i fokus eller filmens höjdpunkt. Istället är det livet vid sidan om alla zoom-möten i karantän som är kärnan. Alla prövas och klarar livet på olika vis, men få scenarion kan vara lika jobbiga som att bli dumpad och tvingas leva med sitt ex i karantän. Detta är precis vad vi får ta del av här. Det är ett välskrivet och intressant relationsdrama där både Hathaway och Ejiofor imponerar.

Till sin hjälp har huvudrollsinnehavarna ett underhållande och rappt manus som bjuder på skratt och tänkvärdigheter. Dessutom överraskas vi med flera andra välkända ansikten under videosamtalen. När filmen tar en något oväntad vändning ökar spänningen och helhetsintrycket höjer sig en aning. Delvis för att vi äntligen får lämna karantänen och huset. Något som är skönt både för publiken och skådespelarna som då får ta ut svängarna ordentligt.

Detta är troligtvis inte den sista filmen som kretsar kring livet i karantän, men det är troligtvis en av de bästa filmerna som kommer till kategorin. Det är en film som bjuder både på underhållande spänning och välskrivet relationsdrama som engagerar. Lägg då till Hathaway och Ejiofor i högform så får du en mycket sevärd pandemiupplevelse.

MER LÄSNING: Nya och bra filmer från 2021!