12 februari 2021 kl. 15:02

"It’s a Sin" bjuder på hjärtskärande historielektion.

"It’s a Sin" är ännu en otroligt stark miniserie från Russel T. Davies, skaparen bakom fantastiska "Years and Years" och "En engelsk skandal".

Russel T. Davies
    Olly Alexander, Lydia West, Neil Patrick Harris, Nathaniel Curtis, Callum, Scott Howells m.fl.

Bästa serierna på HBO

Det finns många olika saker man kan titta efter när man ska bestämma sig för vilken ens nästa tv-serie ska bli, särskilt med tanke på vilken enorm tv-djungel man behöver hugga sig fram igenom för att hitta rätt. Ett av de mest effektiva sätten att hitta rätt är att kolla vem som ligger bakom andra välgjorda tv-serier som man har uppskattat – och invänta hens kommande projekt.

I Storbritannien är Russel T. Davies, skaparen bakom fantastiska TV-serier som Years and Years, En engelsk skandal och Torchwood, med mängder av andra brittiska TV-projekt under bältet som sträcker sig hela vägen tillbaka till slutet av 80-talet.

"It’s a Sin", hans senaste miniserie på HBO, är utan tvekan en av Davies bästa, mest gripande och välgjorda projekt hittills. Handlingen kretsar kring ett gäng vänner i London under början av 90-talet. Till en början kan man nästan få känslan av att serien lutar mer åt en komedi än åt drama-hållet, när vi får lära känna seriens olika men alltid muntra och frigjorda gay-män. Homosexualitet må fortfarande ses ned på och tvingar många att leva i hemlighet, men inom vissa kretsar i London får man äntligen vara sig själv under den här tiden.

Handlingen tar däremot snart en vändning till det mörkare när fokus vänds mot ”gay-pesten” HIV och aids, som plötsligt börjar spridas otroligt snabbt – men utan att någon egentligen vare sig pratar om det, förstår eller ens varnar kring hur man kan skydda sig. När delar av det muntra gänget av seriens huvudkaraktärer smittas och tynar bort, så får vi plötsligt en historielektion som känns kusligt aktuell än idag – särskilt med tanke på att man först inte visste exakt hur smittan spreds och därför använde sig av olika typer av karantän för att förhindra spridningen.

I vanlig ordning är manuset och dialogen mellan karaktärerna av högsta kvalitet, vilket man bör förvänta sig av en Davies-produktion. Lyckligtvis har man även fått ihop ett gäng skådespelare som kan leverera det lika väl. Det samma gäller allt från foto till kostymer och rekvisita. Det råder därför ingen tvekan om att serien förtjänar en stark fyra av fem i betyg, då det bara finns några mindre delar (som gärna hade kunnat få lite extra tid i ett ytterligare avsnitt) som håller serien borta från full pott.

För fler recensioner --> Scrolla vidare!