• 1 tim 26 min
13 november 2023 kl. 18:11

Dokumentär om Daniel Radcliffes tidigare stuntman

14 år efter jobbincidenten som lämnade David Holmes paralyserad öppnar Harry Potters stuntman upp om vad som hände och hur hans liv förändrades totalt.

Dan Hartley
    David Holmes, Daniel Radcliffe

HBO är aktuella med originaldokumentären David Holmes: The Boy Who Lived, exekutivt producerad av Daniel Radcliffe (Harry Potter), som också medverkar, och regisserad av Dan Hartley (Lad: A Yorkshire Story) Dokumentären berättar historien om stuntmannen David Holmes – en fantastisk tonårsgymnast från Essex, England, som väljs ut för att spela Daniel Radcliffes stuntdubbel i den första Harry Potter-filmen, när Radcliff själv bara är elva år.

Under de kommande tio åren bildar de två ett starkt band, men under inspelningen av seriens näst sista film – Harry Potter och Dödsrelikerna del 1 (2010) – sker en tragisk olycka på arbetsplatsen, som lämnar David Holmes förlamad med en försvagande ryggskada som vänder hans värld upp och ner. När Daniel Radcliffe och Holmes närmaste stuntkollegor samlas för att stötta David Holmes och hans familj i deras ögonblick av nöd, är det Holmes extraordinära anda av motståndskraft som blir deras största källa för styrka och inspiration.

Pojken som levde och vad det innebär

Med personliga videoklipp från det senaste decenniet blandat med bakom kulisserna-material från David Holmes arbete som stuntman, scener från hans nuvarande liv samt intima intervjuer med Holmes, Daniel Radcliffe, vänner, familj och tidigare kollegor lyfter dokumentären universella teman – att leva med motgångar, växa upp, skapa en identitet i en osäker värld och band som binder oss samman och lyfter oss upp.

Det är en otroligt känslofylld dokumentär, som fick tårar att formas i mina ögon, om en händelse som jag som är uppväxt med Harry Potter hört talas om, men som jag saknade detaljer kring.

Yrket som stuntman är en gren inom filmindustrin som man sällan hör mycket om, även när saker går snett, och jag hoppas att den här dokumentären kan hjälpa att sprida lite ljus över hur viktigt men också riskabelt stuntyrket är. David Holmes är väldigt öppen och ärlig kring de skador incidenten lämnade honom med och hur det påverkar honom mentalt på ett negativt sätt, men det är uppenbart att han inte helt har släppt sin kärlek till industrin och ser på livet från ett positivt perspektiv.

David Holmes, sina trauman till trots, bjuder på en seriös men positiv energi och är tydlig med att han inte skyller olyckan på någon och försöker istället blicka framåt.

Inte ett öga lämnas torrt

Dokumentären visar både de positiva och negativa sidorna av David Holmes liv, och visar framför allt att det är okej att inte alltid vara okej, men att det är viktigt att släppa taget om det förflutna och ta sig an sin nya livssituation även om det inte riktigt blev som man hade tänkt sig.

Det är enormt starkt att se att någon som blivit så svårt skadad fortfarande är kapabel att prata om sitt arbete med omsorg och med viljan att stötta och uppmuntra andra som vill följa i hans fotspår, när det så enkelt hade kunnat utvecklas till bitterhet eller rädsla.

Oavsett om du är ett Harry Potter-fan intresserad av att få en inblick i dynamiken mellan skådespelarna och de andra filmarbetarna och hur det ser ut på en filminspelning, eller om du är intresserad av en känslofylld inspirationshistoria är David Holmes: The Boy Who Lived definitivt värd din tid. Det är en berättelse om filmbranschens kanske mest farliga och underskattade yrkesroll och de förödande konsekvenser minsta felräkning kan ha på ett liv. Men det är också en historia om att våga röra sig framåt trots motgångar.

“David Holmes: The Boy Who Lived” har premiär på HBO Max den 16 november.