Brave New World (säsong 1)

Brave New World (säsong 1)

• 9 x 45 min
  • Drama, Science Fiction
22 juli 2020 kl. 18:07

Dystopiska sci-fi-serien ”Brave New World” bådar gott för ny streamingtjänst.

Om du gillar sci-fi, koreograferade sexorgier som substitut för monogami och att få ställa frågor kring vad du kan tänka dig att offra, för att uppnå evig lycka – då är nya streamingtjänsten Peacocks ”Brave New World” utan tvekan en tv-serie som bör ges en chans.

David Weiner, Grant Morrison, Brian Taylor
    Alden Ehrenreich, Harry Lloyd, Jessica Brown, Demi Moore m.fl.
Brave New World

Den första säsongen av ”Brave New World”, som finns att se på HBO Nordic, är baserad på författaren Aldous Huxleys hyllade men klart dystopiska framtidsvision i boken med samma titel, från 1932. David Weiner, producenten bakom serier som "Flesh and Bone", "Fear the Walking Dead" och "Homecoming", har i sin adaption tagit sig vissa friheter för att göra serien mer filmisk – vilket gjort "Brave New World" lite av en besvikelse bland de som hoppats på en mer rak adaption av boken.

Personligen har jag inte läst en enda rad ur Huxleys bok, vilket jag nu efteråt har förstått att det är något man som sci-fi-älskare bör ha gjort. Bakläxa där alltså. Men det verkar däremot ha varit det bästa möjliga utgångsläget för någon som älskar genren (vilket jag alltså gör) och är sugen på ett nytt, påkostat och ambitiöst projekt att ta sig an. För det är precis vad Peacock har sett till att Brave New World är, eftersom det är serien man försöker sälja in sig med borta i staterna där den nya streamingtjänsten precis lanserats på bred front.

För den som är obekant med handlingen så befinner vi oss i en slags postapokalyptisk värld, där staden New London ser sig själv som en utopi i en värld som i övrigt endast är befolkat av ”vildar”. Invånarna i New London har utrotat all olycka genom att utrota all olycka med ett slags kastsystem som bestäms redan på cellnivå när invånarna odlas fram i labb. Monogami, pengar, familj, privatliv och historisk information kring världen från förr har förbjudits, men inte på ett sätt som gör att någon upplever det som ett förbud – utan man lever helt enkelt inte så, vilket man lär sig genom betingning och särskilda piller som trycker undan varje obekväm tanke så fort du får den.

Världen utanför New London finns tillgänglig för de som har turen att födas in i kastsystemets högsta kast, Alpha och Beta (som även delas in i subkategorierna plus och minus), men en Beta får bara åka på semester i Savage Lands om man följer med en Alpha. Savage Lands är för övrigt en slags nöjespark där vildar tillåts att arbeta för att underhålla New London-borna med sina udda seder, som äktenskap och fängelser.

När John the Savage (Alden Ehrenreich) plötsligt blir den förste ”vilden” att släppas in i New London, börjar dominobrickorna snabbt att falla när frågor som tidigare aldrig ställts i ”utopin” att lyftas. Varför ska exempelvis de som föds in på nivåerna Gamma, Epsilon och Delta bara finna sig i att få städa upp efter alla andra? Vad är egentligen kostnaden för ”evig lycka”? Det får vi under säsongens nio spännande avsnitt fundera en hel del på.