Uppdaterad 15 augusti 2020 kl. 07:08 | Publicerad 14 augusti 2020 kl. 19:08

Dubbelt upp med Seth Rogen i halvrolig komedi.

Seth Rogen spelar båda huvudrollerna i en film som, tro det eller ej, inte handlar om weed. Det är stundtals ganska roligt, men skrattfesten uteblir.

Brandon Trost
    Simon Rich
    Seth Rogen, Sarah Snook, Molly Evensen, Eliot Glazer m.fl

Herchel Greenbaum (Seth Rogen) lever ett hårt liv i östra delarna av Europa när han och frun Sarah en dag bestämmer sig för att emigrera till USA. Där ska paret få ett bättre liv och starta om på nytt efter att kosackerna förstört deras hemby.

Han skaffar sig ett jobb som råttjägare på en fabrik i New York som tillverkar inlagd gurka. Kanske inte det bästa jobbet, men han är bra på det och klubbar dagligen ihjäl råttor på fabriksgolvet. Men en dag när han är på gnagarjakt faller han ner i en tunna med inlagda gurkor. Luckan stängs, fabriken längs ned och Herchel blir kvar i tunnan fram tills dess att två ungdomar flyttar på locket.

Efter att ha varit picklad i hundra år har han mirakulöst nog inte åldrats en dag. Han träffar sin enda kvarlevande familjemedlem, barnbarnsbarnet Ben Greenbaum (Seth Rogen) som jobbar som apputvecklare. Herchel börjar försörja sig genom det enda han kan, att tillverka pickles. Det går bra. Väldigt bra. Men han stöter på kulturkrockar och andra motsättningar som han inte hade för hundra år sedan.

Småkul berättelse där skratten uteblir.

Som ni hör är det en rätt annorlunda berättelse som vi får ta del av i HBO:s nya komedifilm. Det är också en typ av film som vi absolut inte är vana att se Seth Rogen i. Kanadensaren som mestadels är med i flummiga filmer om weed och tjejers rumpor tvingas här vara lite seriös och allvarlig. Även om det är en komedi, som faktiskt är rätt så rolig, uteblir skrattsalvorna som vi är vana att få från honom.

Istället får vi en immigrantfilm med lite satir som kastas hejvilt och det blir rätt fint om släktrelationer och kulturella olikheter. Även om filmen både rubriceras och marknadsförs som en komedi känns An American Pickle mer som ett småkul drama med en underliggande ton av kritik mot nutidens Amerika. Allt från hipsterkulturen i Williamsburg till alternativ höger får pikar.

Det känns helt enkelt som att regissören Brandon Trost ville för mycket med filmen som baseras på Simon Richs novell. Den försöker vara en komisk satir, kärleksfilm och dramarulle samtidigt. Resultatet blir att att den aldrig riktigt kommer igång. Dessutom saknas ordentliga skämt med starka punchlines. Med det sagt så är det kul att se Rogen i en film där han inte röker en spliff i 90 minuter. Även om jag inte riktigt förstår grejen med att han ska spela två karaktärer.

"An American Pickle" är verkligen vad man skulle kunna kalla för en "pickle". Det är en rätt underhållande film som ger något skratt då och då, men det är ingen film som man kommer att minnas eller tänka på under en längre tid. Vi får helt enkelt hoppas att Seth väljer att gå tillbaka till sina gamla vanliga flumfilmer.