Uppdaterad 28 juli 2022 kl. 10:07 | Publicerad 27 juli 2022 kl. 13:07

Överraskande tonläge när filmserien kommer tillbaka

Nya "Göta kanal 4 – Vinna eller försvinna" är en udda upplevelse som inte är helt enkel att placera, men Filmtopps recensent vet med säkerhet att den är bättre än sina föregångare.

Emma Molin
    Rikard Ulvshammar
    Eva Röse, Per Andersson, Tomas von Brömssen, Dilan Gwyn m.fl.

Efter humorkalkonen som blev en kultklassiker och de två uppföljarna Kanalkampen och Kanalkungens hemlighet har nog ingen väntat på eller bett om en fjärde Göta Kanal-film. Men som vi ständigt görs påminda om i dessa tider finns det få filmserier som helt dör ut. När Göta kanal 4 – Vinna eller försvinna dundrar in på biograferna visar den sig vara inte samma skrämmande dödsryck som befarat. Det finns inget direkt outhärdligt med den här filmen som inte har något att hata – eller för den delen att älska. Förutom Ralph Carlsson som är underbar när han guidar runt på rosétörstande tanter ute på skärgården.

I den nya filmen ska Petra och Emil som är ägarna till klassiska Anderssons Varv skilja sig. När de inte kan komma överens om vem som ska få varvet beslutar de sig för att tävla om saken. Detta leder dem till ett långt och tutt båtrace genom Göta kanal där alla medel får användas för att komma först i mål.

Medan de tidigare filmerna går fullt ut buskis finns det här flera lager när Petra, spelad av Eva Röse, och Emil (Per Andersson) gör upp med varandra. I deras desperata jakt på att få ihop sina nya liv blandas buskis med skilsmässodrama. Gissningsvis är det få som gett sig på den hårda genrekrocken förut, och nog är det djärvt. Risken finns ju att filmen av naturliga skäl blir varken eller – alternativt djupt märklig. Regissören Emma Molin och manusförfattaren Rikard Ulvshammar har hittat något som är båda delar. Det är inte lika många som plumsar i vattnet och det är heller inte lika lätt att veta varje gång något ska vara roligt.

Filmens oklara ton ger ett försiktigt gungande obehag jag inte med säkerhet kan säga att jag bekantat mig med förut. Samtidigt som jag tror att filmen hade vunnit i slutändan på att vara mer trogen sin humoristiska sida, så kommer jag inte runt att den blir mer minnesvärd på det här sättet. Vi får oavsett vara glada över att skaparteamet valt att ta en annan rutt än den som dränker oss med en massa fantasilös slapstick.

En oväntat trivsam upplevelse

Mellan filmens genremotpoler hägrar en mindre gapig och istället mer mysig familjefilm, som trots att den emellanåt blir lite väl igenkännlig är långt bättre än föregångarna. Göta kanal – Vinna eller försvinna får också med tiden upp farten och blir mer träffsäker. I slutet av dagen är den en oväntat trivsam upplevelse, mycket på grund av sin gedigna cast. Huvudrollerna Per Andersson och Eva Röse som alltid är bra har gott sällskap av Tomas von BrömssenDilan Gwyn och ovan nämnda Ralph Carlsson som finns med i filmens roligaste stunder.

"Göta kanal 4 – Vinna eller försvinna" har biopremiär den 27 juli.