Follow Me (2020)

Follow Me (2020)

• 1 tim 31 min
  • Skräck, Thriller
Uppdaterad 07 november 2020 kl. 11:11 | Publicerad 06 november 2020 kl. 15:11

När ett Escape Room blir lite för verkligt.

''Follow Me'' är en lättglömd skräckthriller som dock blir spännande då och då. Karaktärerna och utmaningarna de ställs inför är dessvärre trista. Filmens tvist infriar inte heller några förväntningar.

Will Wernick
    Will Wernick
    Keegan Allen, Holland Roden, Denzel Whitaker, George Janko, Siya m.fl.

Will Wernicks skräckthriller "Follow Me" utspelas i mångt och mycket i ett så kallat "Escape Room". Ett iscensatt och av skaparna väl uttänkt pussel som deltagare ska lösa för att ta sig ut. Aktiviteten är idag populär runt om i världen och har även börjat exploateras i film, inte minst i skräck- och thrillergenren. Halvdana Escape Room (2019) är ett exempel, nya Follow Me ett annat.

Filmer om dödliga lekar eller personer som måste ta sig ur någon form av instängt utrymme har dock förekommit redan innan Escape Rooms blev ett vedertaget begrepp. I högeffektiva Instängd (2005) blir ett gäng unga tjejer fast i en underjordisk grotta. De tidiga Saw-filmerna skildrar återkommande hur fångar på ett eller annat sätt måste plåga sig för att bli fria.

Underhållande Ready or Not (2019) är ett mer modernt exempel som förnyar konceptet genom att med mörk humor och mycket våld gestalta hur det kan gå till när en brud på en gigantisk herrgård måste bekanta sig med sin mans släkt.

Fem grymma remakes på skräckklassiker

Filmerna som skrämde mig som barn

Men när jag tänker efter har nog Wernicks film mest gemensamt med David Finchers slugt konstruerade "The Game" (1997), där Michael Douglas spelar en bankman som dras in i ett spel. Han får svårare att skilja på om det som händer faktiskt är verkligt eller bara en del av spelet. På så vis har Douglas karaktär en hel del gemensamt med huvudpersonen i Follow Me, videobloggaren Cole.

För att fira hans tio framgångsrika år av vloggande slits Cole (blekt spelad av Keegan Allen) med av sina närmsta vänner till Ryssland där de ska delta i ett unikt Escape Room. Tanken är att de ska live-sända hela upplevelsen, så att tittare världen över kan ta del av allt som händer dem.

Det dröjer inte länge förrän det står klart att spelet är något utöver det vanliga. Det första som Cole exempelvis behöver göra är att skära upp ett liks mage för att få tag i en nyckel. Därefter behöver han rädda sina vänner, som alla sitter fast i någon form av fälla. Spelets struktur blir mer och mer bestialisk och inkluderar tortyr – ja, till och med mord.

Filmens tvist håller inte måttet.

Somliga kan nog tycka att filmen är förutsägbar, men jag satt ändå och undrade vilken riktning den skulle ta efter att det stått klart att Cole och co befinner sig i ett dödligt spel. Filmen har också en tvist – så mycket kan jag säga utan att avslöja något. Dock en inte särskilt omskakande sådan, och precis innan den kom tänkte jag lustigt nog: ''Bara det inte slutar på det sättet!''. Och så visade det sig att filmen skulle sluta som jag befarat. De förväntningar på ett smart klimax som byggts upp inom mig pulveriserades i samma ögonblick.

Sedan är varken karaktärerna eller utmaningarna de ställs inför särskilt minnesvärda. Säga vad man vill om Saw-filmerna, men de innehåller åtminstone en rad kreativt imponerande fällor och pussel.

Visst, "Follow Me" vinner på spänningen när karaktärer i livshotande situationer kämpar mot klockan. Regissör Will Wernick hade dock behövt något mer att bjuda på än så.

För fler recensioner --> Scrolla vidare!