• 13 x 42 min
28 oktober 2020 kl. 14:10

"Förhoppningsvis får vi ett gäng säsonger till."

Skaparna bakom hyllade ”The Good Fight” och ”The Good Wife” har skapat en tankeväckande skräckserie som låter oss följa otvivelaktig ondska i den första säsongen av ”Evil”.

Michelle King, Robert King
    Katja Herbers, Mike Colter, Aasif Mandvi m.fl.

Evil erövrade USA redan under hösten 2019, men det är inte förrän nu som serien äntligen går att ta del av här i Sverige. Passande nog så går hela säsongen att avnjutas under självaste Halloween-månaden oktober, men kommer förhoppningsvis att upptäckas av tittare även efteråt.

Serien har till skillnad från många andra påkostade skräckserier, likt hyllade The Haunting of Hill House hos Netflix och American Horror Story hos FX, rullat på basic cable-kanalen CBS – som har avsevärt fler censur-regler kring blod och andra läskigheter. Vilket gjort att man har varit tvungen att vara lite mer uppfinningsrik med hur man sett till att göra Evil så läskig som möjligt.

Handlingen kretsar kring en trio bestående av psykologen Kristen Bouchard (Katja Herbers), den tekniskt begåvade Ben Shakir (Aasif Mandvi) och den blivande prästen David Acosta (Mike Colter). David arbetar för den katolska kyrkan med att utreda huruvida olika personer är besatta av demoner och om påstådda mirakel har andra förklaringar än att Gud hade ett finger med i spelet, till sin hjälp har han i sin tur anställt Kristen och Ben för att med sina ateistiska inställningar kunna sticka vetenskapliga hål på det gudomliga.

Avsnitten är uppdelade på ett någorlunda fristående sätt, där vi oftast följer ett specifikt ”fall” per avsnitt, men där vi samtidigt även hela tiden får följa en man som tycks vara vägledd av Djävulen och oftast på något sätt är involverad i de olika ”fallen” – på ondskans sida. Om du tidigare har sett någon av tv-skaparna Michelle King och Robert Kings andra serier, som The Good Fight, The Good Wife eller BrainDead, så har du sannolikt märkt att de har ett väldigt underhållande sätt att skriva sina manus på – vilket fungerar oerhört bra även i den avsevärt mörkare serien Evil

I de två sista avsnitten under den första säsongen knyts även alla 13 av säsongens delar ihop på ett spännande och väldigt intressant sätt, som bådar gott inför kommande säsonger. För med tanke på hur goda tittarsiffror serien lyckades skrapa ihop under hösten ifjol så kommer vi förhoppningsvis kunna ta del av ett gäng säsonger till av "Evil".

För mer läsning --> Scrolla vidare! Se också Filmtopps kartläggning över årets bästa serier!