• Disney+
03 november 2021 kl. 17:11

Så bra är serien på Disney+

"The Premise" är en amerikansk antologiserie som idag har premiär på Disney+. Det är fem fristående avsnitt där individer ställs inför de eviga moraliska frågorna i helt ny tid.

B.J. Novak
    Jon Bernthal, Ben Platt, Kaitlyn Dever, Daniel Dae Kim m.fl.

Denna nya antologiserie är skapad av B. J. Novak, som tidigare har gjort sig ett namn som skådespelare, producent, manusförfattare och regissör för tv-serien The Office. Han, tillsammans med en rad välkända skådespelare, utforskar i varje avsnitt av The Premise nutidens största frågor – och inget är förbjudet, inklusive sådant som vapenkontroll, identitet och sociala medier, kapitalism, sex, social rättvisa och berömmelse.

I första avsnittet, "Social Justice Sex Tape", förvandlas pornografi i kombination med rasism och polisbrutalitet till en absurd juridisk komedifars. Skådespelaren Ben Platt spelar huvudrollen som Ethan. Han bor i en lägenhet i ett enklare område, går på marscher, donerar pengar till välgörenhet och twittrar högljutt sitt stöd för olika antirasistiska kampanjer.

Men när Ethan går igenom sina bilder på sitt Twitter-konto och onanerar till ett sexfilm som han har gjort med sin ex-flickvän på mobiltelefon, inser han att han har fångat bevis i bakgrunden som kan friar Darren Williams, spelad av Jermanie Fowler, som sitter i fängelse i väntan på rättegång. Ethan tar videoklippet till advokaterna som försvarar Darren Williams och går med på att låta dem visa sexscenen i rätten. Detta för att bevisa att polisen arresterade honom på felaktiga grunder.

Själva avsnittet är ett försök att blanda kultur och social rättvisa eftersom det handlar om en man som blir trakasserad av polisen på grund av rasismen och riskerar ett fängelsestraff, men som till slut bli friad tack vare sexscenen på videobandet som visades i rätten.

Bland övriga skådespelare i avsnittet kan vi se namn som Ayo Edebiri och Tracee Ellis Ross.

Det andra avsnittet heter "Moment of Silence". Det handlar om en sörjande pappa som spelas av Jon Bernthal. Han har förlorat sin dotter efter en skjutning. Bernthals karaktär söker ett jobb som PR-chef på National Gun Lobby och blir vän med en kollega som börjar misstänka att hans motiv kan vara farligare än det verkar.

Avsnittet bygger mot det dystra, om inte sorgsna, i jämförelse med det första. Något jag tyckte var löjligt eftersom det handlar om en pappa som saknar sin dotter och använder vapen som botemedel för att dränka sina sorger.

B. J. Novak är en duktig manusförfattare och skådespelare, men The Premise handlar om att komma på nya idéer och platta ut dem. Totalt finns fem avsnitt, där de sista tre undersöker trolling, kändisdyrkan och förlossning, på ett sätt som kopplas till dagens samhällsdebatt. Det finns helt klart ambitioner bakom de två första avsnitten, men de senare premisserna låter mycket mer tilltalande – och en mycket lyckligare match mellan ämne och ton är nog svårt att hitta.