The Mighty Ducks: Game Changers (säsong 1, avsnitt 1-3)

• 10 x 30 minuter
  • Disney+
24 mars 2021 kl. 20:03

Nostalgivarning i The Mighty Ducks: Game Changers

Disney+ må ha öppnat upp dörrarna och släppt in sina vuxna prenumeranter genom nylanserade Star samt både nya Marvel och Star Wars-produktioner, men man kan fortfarande göra familjevänlig underhållning på lika hög nivå.

Steven Brill
    Steven Brill, Josh Goldsmith, Cathy Yuspa
    Emilio Estevez, Lauren Graham, Brady Noon, Maxwell Simkins
Från Mighty Ducks: Game Changers på Disney+

Den tv-serie som tydligast går att likna med "The Mighty Ducks: Game Changers" är givetvis otroligt populära Cobra Kai – en direkt fortsättning på händelserna i långfilmen Karate Kid: Sanningens ögonblick från 1984. Seriernas handlingar är visserligen inte ett dugg lika varandra, men de är desto mer identiska i det faktum att de är två i raden av familjefilmer som har uppnått en slags kultstatus – och som nu får återuppfinna sig själva med hjälp av några av de skådespelare som fanns med i de ursprungliga rollbesättningarna.

Under den första halvan av 90-talet kunde vi följa Emilio Estevez i rollen som Gordon Bombay – den inledningsvis högst ofrivillige hockeytränaren – som med hjälp av sina uppfinningsrika hockeytaktiker trotsade alla odds och förvandlade ett gäng underdogs till unga spelare med stort självförtroende. Det var med andra ord den perfekta berättelsen för att motivera ungdomar att röra på sig mer och dessutom tro mer på sig själva.

MER LÄSNING: Nytt på Disney+ i april

När vi nu spolar fram tiden 25 år har Gordon Bombay sedan länge lagt allt som har med hockey att göra på hyllan. Det vill säga tills hans vägar korsas med den ensamstående mamman Alex (Lauren Graham), vars son precis har blivit petad från ”The Mighty Ducks” – ett lag som nu är det bästa i ligan, och som bara är ute efter att vinna till varje pris. Istället för att låta sin hockeyälskande sons drömmar raseras bestämmer sig Alex för att de helt enkelt måste starta ett eget lag – ett lag för alla andra som också har blivit petade eller undanskuffade av omvärlden.

Under de tre första avsnitten – som gjorts tillgängliga för kritiker inför premiären – involveras givetvis även Bombay på ett eller annat sätt, vilket troligtvis kommer att ge en och annan äldre tittare lite sköna nostalgivibbar. Det är däremot inget krav att man ska ha sett de gamla filmerna för att kunna hänga med i den nya seriens handling, utan den klarar av att stå helt på egna ben.

MER LÄSNING: Marvel-serien slår nytt rekord på Disney+

"The Mighty Ducks: Game Changers" har inte återuppfunnit hjulet på något vis. Det är troligtvis inte allt för många vuxna som kommer att sätta sig för att se hela säsongen på egen hand, men det kommer definitivt inte vara någon större uppoffring att sitta och titta tillsammans med barnen – de får dessutom en rejäl dos av positivt tänkande kring varför det är värt att fortsätta kämpa för något man bryr sig om.

"The Mighty Ducks: Game Changers" har premiär på Disney+ den 26 mars 2021.