Rise (2022)

• 1 tim 53 min
  • Sport, Drama, Biografi
  • Disney+
24 juni 2022 kl. 09:06

En biografisk film som berör

I dag är det premiär på Disney+ för Rise, en film baserad på den verkliga berättelsen om bröderna Antetokounmpo, som mot alla odds nådde spel i NBA. Filmtopps Jonathan Smeds har sett filmen, och är imponerad.

Akin Omotoso
    Arash Amel
    Uche Agada, Ral Agada, Jaden Osimuwa, Elijah Shomanke, Yetide Badaki & Dayo Okeniyi

Giannis Antetokounmpo är tveklöst en av världens bästa basketspelare.  Han har vunnit pris som NBAs mest värdefulla spelare två gånger, blivit uttagen i All-Star laget sex gånger och var Milwaukee Bucks mest värdefulla spelare när laget vann mästerskapet i fjol. Mästare blev han då också tillsammans med brorsan Thanasis. Dessutom har deras lillebror Kostas vunnit NBA med Knicks, och den fjärde brorsan Alex spelar i NBAs farmarliga.

Men om någon hade sagt det till familjen Antetokounmpo för 20 år sedan hade knappast någon trott dig. Då levde familjen i Grekland utan medborgarskap, i ett system som arbetade emot dem när det kom till att få bo i landet lagligt. Mamma Vera och pappa Charles försöker trots det göra allt för att försörja sina fyra söner, och hjälpa dem följa sina drömmar.

Och nog gör Rise ett bra jobb i att porträttera det. Här får vi som tittare verkligen en förståelse över det moment 22 familjen befinner sig i, och ta del av den hopplösa sits det är. För att skaffa medborgarskap krävs ett riktigt jobb, men ingen vill anställa dig om du inte har ett grekiskt pass. Det blir väldigt tydligt, hur svårt familjen har det, och det berör en. Det handlar mycket om att skrapa ihop pengar på alla sorters tänkbara sätt, i ett liv präglat av fattigdom. Trots det vägrar familjen ge upp, för tillsammans ska de klara det. "When one man scores, the whole team scores", som de själva säger i filmen.

Bild från filmen Rise
Skådespelarensemblen i filmen Rise som familjen Antetokounmpo. Foto: Disney

Familjen är ett tema som går hem

Ett citat som skulle kunna vara filmens tagline. För genom de dryga två timmarna påminns man om att bröderna ska göra det här tillsammans. Även om Giannis är den stora stjärnan som i slutändan blir draftad till NBA, glöms aldrig familjen bort. Det är inte bara en som ska till USA, det är allihopa. Det är ett tema som vävs fram på ett välbalanserat sätt. Kemin mellan alla skådespelare är urläcker, det känns väldigt trovärdigt i att de alla ska vara en familj.

Något jag verkligen gillar i filmens klippning är alla träningsmontagen. För precis som de flesta andra filmer med liknande berättelser får vi ta del av montage där våra protagonister blir allt bättre på sin sport (i det här fallet basket om ni inte redan förstod det). I mitt tycke finns det en risk att montage slänger fram storyn lite för hafsigt, och att man förlorar känslan för hur mycket tid som faktiskt gått. Här är det snarare lite kortare snuttar som kommer fram mellan andra scener, och jag tycker det greppet funkar mycket bättre.

Skådespelarna gör gedigen debut

Skådespelarna är i flera fall helt gröna när det kommer till den här branschen. Bröderna Uche och Ral Agada spelar Giannis respektive Thanasis och gör sina första roller i en film. Och visst, det märks lite grann, men jag tycker absolut inte de gör ett dåligt jobb. Snarare imponeras jag över hur bra de är, och jag skulle inte förvånas om vi ser de i andra projekt framöver. De andra två bröderna i filmen har barnskådespelare som också gör ett bra jobb. Men där kan man fråga sig om det inte borde tagits in några äldre i filmens sista tredjedel. Då ska de nämligen vara 12 och 15 år, men ser fortfarande ut att vara max 10 år.

Rise är en underbart fin film om en familj som tillsammans överkom hinder de själva trodde var omöjliga att besegra. För de som redan vet historian om Antetokounmpo kommer man vara nöjda över att filmen gör ett sådant fenomenalt jobb. För de som inte kan den kommer man upptäcka en feelgood-film. Därmed är alla som tittar en vinnare.