Recension: What if…? (säsong 2) – så bra är Marvel-serien

• 9 x 30 min
  • Action, Äventyr
  • Disney+
22 december 2023 kl. 17:12

Nya karaktärer och nya scenarion – perfekta smådoser av Marvel universumet

I "What if...?" säsong 2 fortsätter flera Marvel karaktärer att slängas in i nya och udda "tänk om" scenarion. Originella karaktärer för serien möter de som redan existerar i filmerna och serietidningarna i ett spännande animerat spektakel. Avsnitten blir som perfekta kortfilmer för den som önskar att se ännu mer Marvel.

Jeffrey Wright, Hayley Atwell, Benedict Cumberbatch, Karen Gillian m.fl.

Alternativa händelser och oförutsedda berättelser fortsätter att utspela sig för många av de välkända Marvel-karaktärerna i den andra säsongen av What If...?. Genom olika tidsperioder, dimensioner och världar får vi bevittna flera situationer med både skurkar och hjältar, alla kopplade av det gemensamma temat "tänk om". Tänk om Avengers hade bildats år 1602, tänk om Peter Quill hade uppfostrats av sin pappa istället, eller tänk om dödsgudinnan Hela hade kommit över de tio ringarna. Frågor man kanske inte hade tänkt på själv men när svaren realiseras i denna animerade serie hänger man nyfiket med ändå.

What if...? Hela hittar de Tio Ringarna
Överraskande möten mellan olika karaktärer sker hela tiden i What if...?. Foto: Disney+.

En mer övergripande handling och nya karaktärer introduceras

What if…? är först och främst en antalogiserie och varje avsnitt kan ses som en 30 minuters kortfilm. Men i denna säsong följs även en större och övergripande handling när en viss karaktär hotar alla universum i multiuniversumet. Karaktärer från första säsongen kommer på återseende som Peggy Carter (Hayley Atwell) och såklart den allseende The Watcher (Jeffrey Wright).

Nya hjältar och karaktärer introduceras också i denna säsong vilket är spännande att se. Även de olika karaktärernas interaktioner var fascinerande då man inte visste hur de skulle agera i sina nya situationer. Det gjorde att avsnitten aldrig kändes tråkiga trots att de känns längre än vad de var, på det bästa sättet. På bara en kort stund är man fängslad i handlingen och för flera avsnitt önskar man att det fanns en hel långfilm till.

Kahhori i What if...?
Kahhori är en ny originell karaktär i What if...?. Foto: Disney+.

Ett bra alternativ för snabbdoser av Marvel

De alternativa scenarion som sker i What if…? är än en gång otroligt underhållande. Det är som fanfiction med enorm budget. Animationen är på topp och flera av skådespelarna från live action-filmerna återupptar sina roller här så karaktärerna känns familjära trots deras avvikelser. De som främst är filmtittare kommer att kunna känna igen humorn och actionscenerna som blöder över till What if…?, vilket gör serien till ett bra alternativ om man är sugen på Marvel men inte har flera timmar att investera.

Andra säsongen av What if…? är definitivt värd att kolla in och förhoppningsvis kommer framtida säsonger att hålla samma höga standard.

“What if…?” har premiär den 22 december och ett nytt avsnitt kommer att släppas varje dag därefter till den 30 december.