Recension: Percy Jackson och olympierna (säsong 1) – lovande inledning

• 8 x 40 min
  • Action, Äventyr, Fantasy
  • Disney+
21 december 2023 kl. 16:12

En underhållande ny adaption med en trovärdig huvudkaraktär

Ännu en adaption av de populära böckerna om Percy Jackon börjar nu sändas på Disney+. De två första avsnitten är ute och de kommer att få tittarna att vilja fortsätta följa Percys resa genom resten av serien.

Rick Riordan, Jonathen E. Steinberg
    Walker Scobell, Aryan Simhadri, Virginia Kull, Leah Jeffries, Charlie Bushnell m.fl.

Disney+ levererar den senaste adaptionen av den hyllade bokserien om halvblodsbarnet Percy Jackson. De två första avsnitten är nu ute och fler kommer att komma ut varje onsdag. Serien följer titelkaraktären Percy Jackson (Walker Scobell) som dagligen ser konstiga saker och har svårt att koncentrera sig i skolan. Detta, tillsammans med att hans skolkamrater också retar honom, gör att han känner sig väldigt utanför med bara sin bästa vän Grover (Aryan Simhadri) att förlita sig på.

Men en dag förändras Percys liv när han under en klassresa knuffar en mobbare i en fontän, utan att ens röra vid henne. Det får honom utkastad från skolan och hans mamma (Virginia Kull) tar honom till en stuga vid havet för att berätta sanningen för honom – hans pappa är en av de grekiska gudarna. Men hon hinner inte berätta allt innan Grover varnar för att något är ute efter Percy och att de måste ta honom till lägret.

I lägret för halvblodsbarn verkar Percy äntligen passa in. Foto: Disney+.

Lägret för halvblodsbarn

En uppoffring av Percys mamma hjälper honom att fly en minotaur för att i säkerhet kunna komma in i lägret för halvblodsbarn, barn med en gud som förälder. I början är han väldigt tveksam till lägret och personerna han stöter på där. Percy vill bara träffa sin pappa för att berätta vad som har hänt hans mamma, men hans pappa är inte där och ingen vet vem han är. Han lär sig om att få "ära" i lägret kan göra att gudarna tar kontakt med sina barn, så det blir hans mål.

Trots att några är emot honom inser Percy även snabbt att han för första gången verkar passa in hos de andra barnen.

"Percy Jackson och olympierna" lyckas på bara två avsnitt att bygga upp världen och etablera regler utan att avslöja för mycket. Saker som uppenbaras gör en bara mer sugen att titta vidare för att se vad som händer härnäst. Halvblodsbarnen har alla olika personligheter, magiska föremål och motivationer till vad de gör. Trots att de är barn till gudar är de fortfarande barn och deras interaktioner och handlingar mot varandra speglar det.

Percy Jackson, Grover och Annabeth
Percy ger sig ut på ett uppdrag för att rädda sin mamma. Foto: Disney+.

En sarkastisk men älskvärd huvudkaraktär

Scobells Percy fungerar också väldigt bra. Han spelar en osäker liten pojke som inte tror på sin fulla potential trots att andra verkar känna av den när de möter honom. Han litar inte på att han kan vara till nytta, men när det gäller en chans att rädda dem som han bryr sig om står han aldrig på sidolinjen. Hans personlighet kan vara väldigt sarkastisk, vilket gör hans interaktioner med hans nya värld roliga varje gång han drar en spydig kommentar.

Resten av karaktärerna är också underhållande på sina egna sätt och det ska bli kul att se mer av dem. Det andra avsnittet slutade med början av Percys resa att rädda sin mamma och förhindra ett krig mellan gudarna. Om resterande avsnitt har samma kvalité som de två första kommer denna adaption av Percy Jacksons äventyr vara något du inte vill missa.

De två första avsnitten av “Percy Jackson och olympierna” finns nu att streama på Disney+.