• Disney+
Sebastian Hansson
02 mars 2021 kl. 09:03

Välkommen till Pixar!

Den legendariska animationsstudion öppnar sina låsta dörrar och låter oss följa med i olika delar av deras arbete. I mångt och mycket är seriens fem avsnitt en framgång men tyvärr är de för korta.

Kemp Powers, Pete Docter, Deanna Marsigliese, Steven Clay, Hunter Jessica Heidt, Dan Scanlon m.fl.

Det finns få saker som jag njuter så mycket av som fantastiskt bakom kulisserna-material. Känslan av att göra intrång, ja, att nästan få kriminellt stor insyn i processen av skapandet av en film eller en serie, är i vissa fall större än den färdiga produkten. Ta Hobbit-filmerna till exempel. Det finns totalt 27 timmar av djupgående material om hur de tre filmerna skapades. Särskilt de sista nio timmarna (de som tillägnas Femhäraslaget) är som en emotionell bergochdalbana där Peter Jackson rakt ut säger att han inte har någon koll alls, att han "wingade" en stor del av inspelningen.

Wow. Borde jag verkligen få veta sådant? Kanske inte ur filmbolagets perspektiv, men ur ett tittarperspektiv skapar det ett enormt drama. Faktum är att bakom kulisserna-materialet vida överträffar filmen. Med hästlängder.

MER LÄSNING: Vi rankar alla Pixar-filmer!

Med andra ord vet jag hur bra dokumentärer inom genren kan bli. Mitt hjärta gjorde därför en liten piruett av glädje när det utannonserades att Inside Pixar skulle släppas. I fem tiominutersavsnitt skulle de glänta på dörren och visar upp olika delar av sin studio, allt från manusarbete till karaktärsdesign och genusanalys. Det här är något som de delvis lyckas med.

Risken med bakom kulisserna-material är att det blir ren reklam. Jag vet inte hur många gånger jag har hört skådespelare sitta och häva ur sig "We really did become a family!" varpå jag himlar med ögonen. Jo, visst tjena. Ni också? Jag är skeptiskt. Inside Pixar undviker tack och lov den fällan och väljer att fokusera på själva arbetet och inte så mycket på relationerna kollegorna emellan.

Underbart är kort… alldeles för kort.

Seriens fem avsnitt handlar om vitt skilda saker där avsnitt, om manusprocessen till deras senaste film Själen, och avsnitt fyra, där könsrollsfördelningen inom Pixars filmer analyseras, är de bästa. Dels för att det ger mig exakt vad jag vill ha, men också något som jag inte alls kände till.

Riktigt bra bakom kulisserna-material tillåter tittaren att följa med djupt ner i skapandet av en film/serie och avsnitt ett gör exakt det. Jag älskade Själen och att få höra hur en sådan film skapas är fascinerande, hur organiskt animerad film uppstår där manuset konstant skrivs om, skrivs om och skrivs om.

Avsnitt fyra handlar däremot om något helat annat. Det fokuserar nämligen på den skeva könsfördelningen hos många av Pixars filmer. Hela avsnittet är tillägnat Jessica Heidt som arbetar som manusansvarig på studions alla filmer och som ligger bakom en analysmodell där hon aktivt arbetar med att bryta gamla könsnormer och stereotyper i Pixars framtida filmer.

Det är just variationen hos de fem avsnitten som är dess starka sida. Inside Pixar väljer att både visa det traditionella arbetet, men också delar som du inte visste att du ville höra om.

Tyvärr är det alldeles för kort. Tio minuter per avsnitt fungerar snarare som en aptitretare än en tillfredsställande måltid. Vilket på ett sätt är beröm: Jag blir verkligen sugen på att veta mer, men samtidigt ger det korta formatet inte tillräckligt med tid för att verkligen gräva på djupet. Förhoppningsvis kan en andra säsong ändra på det och våga bjuda på längre avsnitt.

Är du förresten sugen på andra bakom kulisserna-dokumentärer kan jag varmt rekommendera Disneys egna Into the Unknown: Making Frozen 2 som också finns på Disney+, men också The Beginning: Making Star Wars: Episode I The Phantom Menace som finns att se på YouTube.