I Am Groot (säsong 1)

• 5 x 5 min
  • Animerad, Action, Äventyr
  • Disney+
08 augusti 2022 kl. 09:08

Småkul och charmigt med allas favoritträd

I Disneys "I Love Groot" tittaren se en rad korta sketcher med mångas favoritkaraktär från "Guardian of the Galaxy". Alltid lättsamt och kul men aldrig mer än underhållning för stunden, tycker Filmtopps recensent.

Kirsten Lepore
    Kirsten Lepore (Baserat på Stan Lees karaktärer)
    Vin Diesel, Bradley Cooper m.fl.

Det är svindlande att den numera kultförklarade Marvelfilmen Guardians of the Galaxy släpptes för snart tio år sedan (2014). Redan var det många som misstänkte att karaktärerna från den första filmen skulle leva vidare länge. Och så har det ju blivit, i en mängd Avengersfilmer och nu senast i Thor: Love and Thunder (2022).

I mitt tycke är första Guardians en av de bästa filmerna från MCU-universumet (även om uppföljaren var ganska trist) och efter det komiska snillet Drax (Dave Bautista) är nog Groot (Vin Diesel) min favoritkaraktär.

Fem stycken söta små kortfilmer

Därför är det extra kul att Disney nu valt att göra miniserien I Am Groot med det gulliga och klipska trädet. Att jag beskriver Groot som "gullig" beror på att man i serien valt att satsa på en version av trädet som kallas för Baby Groot, det vill säga den form Groot tar efter att han *SPOILER ALERT* återfötts i en av de tidigare Marvelfilmerna. Det valet speglar mycket vad man satsar på i miniserien. Det vill säga fem stycken söta små kortfilmer där Groot gör knasiga saker eller åker iväg på tokiga.

Vanligtvis är jag allergisk mot vad Disney försöker göra här. De vet så klart att yngre fans tycker om Baby Groot och vill därför trycka ner maximalt med spunnet socker i halsen på publiken innan aptiten försvinner. Samtidigt är det svårt att inte le stort när Groot går full Charlie Chaplin i kampen mot ett annat träd i seriens andra avsnitt, eller när han stöter på en miniatyrkoloni i sann Gullivers resor-anda i ett annat. Trots en stor portion företagscynism lyckas Disney ändå inkludera både stora och små i I Am Groot, vilket helt går i linje med den ton som framgångsrikt etablerades i det första äventyret med Guardians of the Galaxy-gänget.

Groot

En mental paus i vardagen

Sammantaget är I Am Groot ett hopkok av små, trevliga äventyr som passar alla. Även om jag aldrig skrattar rakt ut eller dör sötdöden är innehållet i seriens fem minuter långa avsnitt bra mycket bättre än all den dynga som unga matas med på YouTube idag. Så om du är sugen på att en mental paus i vardagen och vill slippa oroa dig för att dina barn ska glida in på den senaste videon från Pontus Rasmusson av misstag så låt för all del Groot discodansa iväg dina barn till den förlovade landet i stället.

I Am Groot har premiär på Disney+ den 10 augusti.