• Discovery+
Uppdaterad 29 november 2021 kl. 07:11 | Publicerad 25 november 2021 kl. 18:11

Pojkarna börjar växa upp… typ!

Komediserien "Pappas pojkar" är tillbaka med en ny säsong. Eric Diedrichs har tjuvkikat på de tre första avsnitten och tycker att komikergänget har steppat upp sedan förra gången.

Jonna Nordenskiöld, John Lundberg
    Christoffer Nordenrot, Lucas Simonsson, Jonas Fagerström, Carl Déman m.fl.

Förra året tog JLC klivet från tuben till discovery+ med omdiskuterade Pappas pojkar – en remake på den norska TV-serien Hvite Guter. Resultatet möttes av ett mixat mottagande där vissa kritiserade humorn för olämplig och uppslaget som barnsligt och daterat. Och visst, det kan jag väl bitvis hålla med om.

Nu är pojkarna som vägrade växa upp tillbaka med tio nya avsnitt, denna gången varmare i kläderna och med vassare skämt. De känns säkrare i sina roller, med tydligare karaktärsdrag. Skådespelet från JLC-gänget är också bättre, särskilt från Carl Déman som lyckas förkroppsliga sin fullständiga loser till karaktär.

Pappas pojkar säsong 2

Av de tre avsnitt som har blivit tillgängliga för oss recensenter är det första bäst. Där råkar pojkarna av misstag ta med efterfesten till grannens lägenhet på fyllan. När grannen upptäcker detta börjar han utpressa gänget och kräver att de ska göra sitt hem till hans fristad, med replokal och allt, annars kommer han att anmäla dem för olaga intrång. Det bäddas för en stor dos flippad humor där stora delar av avsnittet handlar om att bryta sig ur en ny sorts mardrömssituation. Att grannen är spelad av Magnus Sundberg som också var med i Poesi för fiskar gör inte saken sämre.

Det andra avsnittet fokuserar istället på pojkarnas olika försök till att göra karriär och även här finns en del bra skämt, särskilt roligt är det att följa Carl Démans tappra försök att posera som juriststudent när han stöter på en framgångsrik gammal bekant. Lögnen växer sig allt större och större. Samtidigt försöker Jonas Fagerström lyckas som affärsman, medan Lucas Simonsson blir orolig för Christoffer Nordenrots hälsa – har hans vän gått och blivit spelmissbrukare? Avsnittet avrundas med en skön plot twist.

Måste fortsätta i rätt riktning

Pappas pojkar

Det tredje avsnittet är det svagaste och påminner också mest om den förra säsongen. Nu firas det midsommar och det blir fylla och stök. Inte mycket mer än så, helt enkelt, även om det görs några halvdana försök på humorfronten. Hur resten av säsongen kommer att bli återstår helt enkelt att se. Fortsätter man på den linje som det första avsnittet banade väg för kommer jag att titta vidare. Fortsätter säsongen att dala i kvalitet blir det ett nej från min sida. Nu håller vi tummarna.

Pappas pojkar säsong 2 går att streama på Discovery+ den 26 november.