Mörkt hjärta

Mörkt Hjärta (säsong 1)

• 5 x 45 min
  • Discovery+
Uppdaterad 24 februari 2022 kl. 15:02 | Publicerad 08 februari 2022 kl. 11:02

Gripande berättelse om omtalat mordfall

Är det något svenskar och svenska TV-producenter älskar så är det mord. I Discovery+ nya serie "Mörkt Hjärta" får vi följa med och se vad som hände när en privatperson från Missing People löste mordet på en skogsägare.

Gustav Möller, Oskar Söderlund
    Gustav Lindh, Clara Christiansson Drake, Aliette Opheim, Peter Andersson m.fl.

Artikel på Filmtopp

Serien är baserad på Joakim Palmkvists bok Hur man löser ett spaningsmord och handlar om mordet på en skogsägare och hur det löstes, två år senare. Serien börjar med att en tjej med det fingerade namnet Sanna (Clara Christiansson Drake) kommer hem till sin pappas gård, nyexaminerad från sin lantbruksutbildning och med flera idéer på hur man kan få gården att växa. Men hennes pappa vägrar lyssna och vill fortsätta som han alltid gjort.

Detta får henne att hysa allt mer agg och hat mot sin pappa. Samtidigt fördjupas hennes relation till grannpojken Markus (Gustav Lindh), som tillhör en familj som hennes pappa verkligen hatar. Sanna fortsätter att försöka övertala sin pappa att göra förändringar på gården, men deras relation blir bara allt mer trasslig. Till slut försvinner hennes pappa och hon tar över gården tillsammans med Markus.

Två år efter pappans försvinnande kontaktar Sannas syster Missing People och berättar om hennes pappas försvinnande. Detta får den operativa chefen på Missing People, Tanja (Aliette Opheim), att ta upp sökandet efter den försvunne skogsägaren.

Troligtvis en av årets bästa svenska serier.

Ja, det kan kännas lite märkligt och tidigt att redan i början av februari slänga ut ett påstående som det ovan. Men efter att ha plöjt seriens fem oerhört fängslande avsnitt på bara någon dag har jag svårt att se att särskilt många serier ska kunna slå den. Visst, den har sina svagheter och något obekväma kanter som skaver. Men överlag är det en serie som är svår att släppa när man väl börjat titta och en serie som aldrig slutar att överraska.

Detta trots att det finns stor risk att man redan innan vet hur det hela kommer att sluta. Det omtalade mordet i Förlösa som serien bygger på är troligtvis ett av 10-talets mest uppmärksammade mord. Trots det lyckas serien alltså att överraska. Till stor del bygger det på hur välskriven och detaljerad den är. Mörkt hjärta låter oss verkligen följa vägen till mordet och hur komplicerat det faktiskt var med alla relationer och känslor. Det är verkligen ett obehagligt mord i en psykologiskt påfrestande serie där mörkret och känslan av obehag ligger över som en filt.

Det som kanske är ännu mer obehagligt är skådespelarinsatserna i serien. Gustav Lindh och Clara Christiansson Drake står båda för otroligt bra insatser och lyckas på något märkligt sätt bli mer och mer obehagliga ju längre serien går. De lyckas verkligen personifiera galenskapen och mörkret bakom mordet. Till sin hjälp får de dessutom ett starkt manus och ett foto som förstärker känslan av obehag ännu mer.

Oavsett om du läst alla artiklar om mordet eller inga, så är serien "Mörkt Hjärta" mycket sevärd och svår att slita sig från. Seriens mörker, fantastiska skådespeleri och gripande berättelse vägrar släppa taget om en när man väl börjat titta.