Vi barn från Bahnhof Zoo

David Bowies musik träder fram i nya Viaplay-serien

Filmtopp
18 december 2020 kl. 11:12

Ungdomar, droger och prostitution i 80-talets Berlin.

I vår är det premiär för tyskspråkiga Viaplay-originalet "Vi barn från Bahnhof Zoo", en nyproducerad dramaserie i åtta delar om unga människor som söker sin identitet i en värld av droger och vuxenlivets lockelser. Serien bygger på en självbiografisk bok av Christiane F, en roll som spelas av Jana McKinnon.

Redan 1981 skapade filmen Vi barn från Bahnhof Zoo internationell debatt med sin ärliga skildring av tonåringar på glid i en värld av droger och prostitution. Dramaserien med samma namn är en helt ny tolkning av Christiane F.s bok om sex tonåringar som hittar varandra i Berlins nattliv, med dess drogromantik och undergroundklubbar. Den nya serien utspelar sig i ett tidlöst Berlin.

– Christiane F. är en legend. Alla associerar något till hennes namn, alla har en åsikt. På det tidiga 80-talet öppnade Uli Edels ikoniska film en spricka in till ett okänt universum, som många inte ens förstod existerade. Men den universella frågan om att hitta sin plats i livet är fortfarande en stor del av att vara ung idag. Det är just detta som gör serien så tidslös och gränsöverskridande. Vi barn från Bahnhof Zoo fokuserar på nuet, det närvarande, stämningen i tiden, de spontana känsloutbrotten. Det är en hyllningssång till mod, till hungern efter äventyr och att hänsynslöst ge sig hän, säger Philipp Kadelbach, regissör och kreativ producent.

VI barn från Bahnhof Zoo.

Viaplay-originalet Vi barn från Bahnhof Zoo följer Christianes sökande efter sammanhang tillsammans med en grupp tonåringar som umgås i Berlins nattliv, och på Berlins tågknutpunkt Berlin Zoologischer Garten. Dramaserien skildrar med både skönhet och värme unga människors kompromisslösa sökande efter identitet, samtidigt som det inte skyggar för mörkret som ruvar innanför nattlivets neonglittrande portar.

– Det här är en otroligt stark och svår historia om att växa upp och utan att väja för mörkret är den fantastiskt fint berättad. Den handlar inte bara om unga som går vilse i droger, utan också om hur vänskap kan vara en befriare från det som är svårt. Något som berörde mig starkt är också skildringen av hur utsatta unga kvinnor är när de prövar sina första steg i vuxenlivet. Serien förtjänar ett stort tittande, för det är en allmänmänsklig berättelse som berör både unga och vuxna, säger Filippa Wallestam, EVP & Chief Content Officer på NENT Group.

Serieformatets åtta avsnitt ger skaparna utrymme till djupare porträtt av såväl de enskilda ungdomarnas personliga erfarenheter, såväl som av föräldrarna som är så upptagna av sina egna livstrauman att de inte märker hur deras barn glider ifrån dem. Seriens huvudroller görs av en grupp unga skådespelare i början av sina karriärer, däribland Jana McKinnon, Lea Drinda, Jeremias Meyer, Michelangelo Fortuzzi, Lena Urzendowsky och Bruno Alexander.

I filmen från 1981 spelade David Bowie både sig själv och stod för delar av soundtracket. Även i den kommande dramaserien kommer David Bowies musik att spela en roll för berättelsen.

Dramaserien i åtta delar har premiär i vår på Viaplay.