• C More
07 oktober 2020 kl. 18:10

”Top Dog” är definitivt värd din tid.

Josefin Asplund och Alexej Manvelov levererar en stark första säsong av ”Top Dog”, som blir bättre och bättre för varje avsnitt.

Veronica Zacco, Molly Hartleb, Alexis Almström
    Josefin Asplund, Alexej Manvelov, Kardo Razzazi, Gustav Lindh m.fl.

"Top Dog" är baserad på författaren och advokaten Jens Lapidus boktrilogi VIP-rummet, Sthlm Delete och Top Dogg. Lapidus ligger även bakom Snabba Cash-böckerna, som både blivit film och inom kort får en fortsättning som TV-serie hos Netflix. Därtill ligger han bakom Viaplay-serien Advokaten. Ett genomgående tema i dessa produktioner är att gränsen mellan vad som är ”rätt och fel” inte alltid är helt lätt att se, när familj och blodsband blandas in på olika sätt.

C Mores och TV4:s adaption av Top Dog har även vissa likheter med deras thrillerserie Fartblinda från ifjol, med Julia Ragnarsson och Matias Varela i huvudrollerna – fast denna gången utspelar det sig alltså i en Lapidus-värld. Vilket visar sig fungera väldigt bra, när vi väl har lärt känna och förstå karaktärerna tillräckligt väl. Den andra halvan av den första säsongen gör helt enkelt den lite mer typiska inledningen värd ens investerade tid.

Handlingen kretsar kring affärsjuristen Emily Jansson och ex-brottslingen Teddy Maksumic, spelade av Josefin Asplund (Himmelsdalen, Vikings) och Alexej Manvelov (Innan vi dör, Chernobyl). Emily är oerhört driven och gör allt för att avancera på advokatfirman hon arbetar hos, samtidigt som hon är djupt skuldsatt av inledningsvis oklara anledningar. Teddy har suttit av 10 år och precis släppts från fängelset, där han av olika anledningar har bestämt sig för att lämna maffian. Han har gjort sitt.

När en av advokatfirmans viktigaste och största kunder plötsligt inser att sonen till deras VD har kidnappats, mitt under en stor affär, korsas plötsligt Emilys och Teddys vägar på ett sätt som gör att de båda tycks tjäna på att hjälpa varandra i jakten på kidnapparen. Ett upplägg som på pappret möjligtvis känns som något vi redan har sett förr, men som lyckligtvis mynnar ut i något mycket mer intressant och större än vad vi först kunde tro.

Tack vare ett genomgående fint skådespel från både Asplund och Manvelov, men även från skådespelarna bakom flera av sidokaraktärerna. Där både Kardo Razzazis (Alex) och kanske framför allt Gustav Lindhs (Älska mig, Hjärter dam) insatser håller några sidoberättelser vid liv på ett spännande sätt.

På det stora hela så råder det ingen tvekan om att Top Dog kommer att bli en både populär och omtyckt serie bland de flesta av C Mores och TV4:s tittare. Man följer inledningsvis mallen för vad som brukar gå hem ute i stugorna, men vågar därefter även satsa på något lite mer ambitiöst, invecklat och spännande. En stark tre av fem i betyg.

För mer läsning ---> Scrolla vidare!