Oskar Pettersson
Uppdaterad 12 maj 2021 kl. 09:05 | Publicerad 02 april 2021 kl. 17:04

Förbjuden kärlek leder till problem The Deceived

Första avsnittet av C Mores nya serie rivstartar i full fart utan att försäkra sig om att tittaren hunnit följa med på resan.

Tobias Beer, Lisa McGee
    Emmett J Scanlan, Catherine Walker, Paul Mescal m.fl.

The Deceived är en irländsk thrillerserie som centrerar kring Ophelia, en författarstudent som tar sig vatten över huvudet när hon ger sig in i en kärleksrelation som bjuder på mer mystik än romantik.

Förutom att spela vår huvudkaraktär är det även Ophelia själv som, genom återblickar, berättar om mannen som en dag kom in i hennes liv och fullständigt skakade om hennes tillvaro. Dessvärre verkar mannen dragit in Ophelia i något värre än bara förbjuden kärlek.

Mannen i fråga är Michael, en författare tillika föreläsare som väldigt snabbt får upp ögonen för Ophelia vilket i sin tur leder till en romans dom emellan. Låter sliskigt, va? Tänk om i så fall, Michael är nämligen en 35-årig, välbyggd herre med perfekt tillrättalagt bakåtslickat hår och en skäggväxt ”to die for”. Detta för att försäkra tittaren om att ”det är inte en sån där äcklig lärare-studentrelation. Nej, nej, vår lärare är sjukt snygg och i en hyfsat rimlig(?) ålder”.

Det rasslar igång i galet tempo.

När serien sedan helt obrytt blundat för den möjliga problematiken tar handlingen vid i ilfart. Innan avsnittet ens nått 20-minutersgränsen har händelser värda en tvåtimmarsfilm hunnit ta plats samtidigt som jag som tittare fortfarande är i processen av att lära mig karaktärernas namn. Ett försök till att suga in publiken vid ett tidigt skede resulterar istället i en förvirrande och oengagerade start på serien.

MER LÄSNING: Senaste nytt på C More!

Så sakteliga saktas tempot ner något vilket tillåter tittaren att komma in i samma gångrytm som serien. Väl då börjar en mörk historia Detta samtidigt som handlingen byter utspelningsplats till den irländska landsbygden som bjuder på vackra, gränslösa landskap, snirkliga grusvägar och allt bredare dialekt. Lägg därtill en inbjudande och avslutande twist i avsnittet så går The Deceived i alla fall ut i dur efter att ha startat i moll.

De två första avsnitten av The Deceived finns nu att se på C More.