• C More
03 december 2020 kl. 14:12

Spännande mysterier för hela familjen.

Efter 18 år fortsätter "LasseMajas Detektivbyrå" att lösa brott och ta fast bovar som aldrig förr.

Jessica Ericstam
    Elis Nyström, Ellen Sarri Littorin, Anders Jansson, Clara Henry m.fl.

Lasse och Maja har några år på nacken, närmare bestämt 18 år. LasseMajas Detektivbyrå publicerades första gången 2002 och under årens lopp har det hunnit bli ett tjugotal böcker, några filmatiseringar och en julkalender. De flesta känner nog till den brottsbekämpande duon och den fiktiva staden Valleby vid det här laget, och därför känns det nästan som att återvända hem igen, i den nya serien på C More.

Den första säsongen består av sex avsnitt, där varje avsnitt bygger på olika fall från böckerna. Det första avsnittet heter Brandkårsmysteriet efter boken med samma namn från 2014. Men även fast det är ett nytt fall i varje avsnitt så förs handlingen framåt, och karaktärernas relationer utvecklas under seriens gång.

Det var en rolig överraskning att avsnitten bygger på en blandning av böckerna, både nyare och äldre. Jag blev förvånad över att fallen inte enbart skapats åt serien och att jag faktiskt kände igen Skolmysteriet från när jag var liten. LasseMajas Detektivbyrå har funnits så pass länge att böckerna nästan sträcker sig över generationer av människor, och därför kanske serien även kan locka en äldre publik.

Serien försöker att vara både rolig och lärorik när den gör narr av präster och lär ut om brandsäkerhet. Ibland blir det kanske lite fjantigt för den vuxna publiken, men den yngre generationen, som trots allt är seriens målgrupp, lär vara mer än nöjda. Att de vågar driva med kyrkan var även det väldigt roligt och jag skrattade ändå gott när biskopen fick myror i kläderna.

Att rollistan består av ett antal kända ansikten kan nog även dra till sig en bredare publik. Anders Jansson spelar Vallebys polismästare, Sussie Eriksson är Barbro Palm och Clara Henry Sara Bernard. En intressant blandning av skådespelare som till största delen är komiker. I rollen som Lasse ser vi Elis Nyström som medverkade i förra årets julkalender, Panik i Tomteverkstan, och Maja spelas av Ellen Sarri Littorin.

LasseMajas Detektivbyrå är en pusseldeckare i samma anda som böckerna. Små detaljer och säregna karaktärsdrag som blir till ledtrådar, och tillsammans med Lasse och Maja ska vi försöka skapa oss en bild av fallen, och ta reda på vem som har begått brotten. Det gäller verkligen att hänga med från början om man inte vill tappa bort sig eller råka anklaga fel person. Men om du någonsin har drömt om att bli en detektiv – här har du chansen!