• C More
11 februari 2022 kl. 18:02

Menlös dokumentär om en av historiens mest banbrytande artister

"Janet Jackson" utger sig för att vara avslöjande och djupgående men sanningen är att den inte berättar mer än den allmänbildade musikälskaren redan vet.

Benjamin Hirsch
    Janet Jackson, Tito Jackson, Rebbie Jackson m.fl

Jackson-klanen var namnen på allas läppar under 60- och 70-talet. Denna skara av barn var fullproppade av talang för musik och dans och karisma som trollband hela USA. När Michael Jackson bröt sig loss från gruppen för att gå sin egen var hans succé ett faktum. Det ingen hade kunnat förutse var att hans yngsta syster, lilla Janet som länge levt i skymundan, skulle bli en konkurrerande kraft att räkna med.

Dokumentären Janet Jackson återberättar om Jackson-familjens tidigaste år i strålkastarljuset ända fram till Janets chockerande skandal som skulle komma att bli kallad "Nipplegate" och som satte stopp för hennes karriär. Med intervjuer med artisten själv och karaktärer som har spelat stor roll i hennes liv genom årtiondena vävs gamla arkivklipp ihop för att skapa en överblick över hennes liv, framgångar och fall.

Dokumentären, regisserad av Benjamin Hirsch, marknadsför stolt att teamet har följt med Janet i fem år. En förväntar sig aldrig tidigare visade klipp och intima intervjuer och kanske några privata ögonblick bakom stängda dörrar. Dessvärre blir det ingenting av det, inte ens för den som sitter genom alla fyra avsnitt.

Var dessa fem år har tagit vägen är det nog ingen som vet för inte visas dem i denna dokumentär i alla fall. De enstaka gånger vi följer med Janet i någorlunda nutid sitter hon i en bil på väg någonstans, oftast en plats från hennes barndom som ska ge lite kött på benen åt en annars urholkad dokumentär. När hon frågas om mer kontroversiella eller känsliga ämnen ger hon korta, distanserade svar, snudd på inövade eller inga svar alls. Det är tydligt att hon har kontroll över hela processen och att hon kan ducka för vilka obekväma frågor hon vill. Det är helt okej för Janet som privatperson, men som material för en dokumentär som påstår sig avslöja "riktiga Janet" och hennes syn på skandalerna i hennes liv är det menlöst tidsfördriv.

"Janet duckar för det obekväma"

Janet Jackson

Dessa fyra avsnitt ger samma allmänna överblick över Jackson-familjs liv och framgångar som vilken dagtidsdokumentär som helst. För att vara en dokumentär om Janet så ödslar den skamligt mycket tid på hennes familj och framförallt Michael som det framgår tydligt hon inte är avundsjuk på men vars skugga hon alltid försökt undfly. Varför fokuserar då hennes dokumentär så mycket på honom? Vad är det hon döljer så hårt att hon hellre ger mer ljus till sin mytomspunne bror?

Janets liv har kantats av skandaler och tragedier nog för tio livstider. Det är synd att hon inte ens i sin egen dokumentär, kontrollerad av henne själv, inte ger henne modet att tala ut på riktigt. Det finns ingenting i dessa fyra avsnitt som berättar något som det stora fanet inte redan vet om. Undantagsfallet är de fina men fortfarande ganska harmlösa videoklippen som Janets ex-man René Elizondo filmat under deras tid tillsammans.

Om du är ny till Janet Jackson så är denna miniserie en perfekt ingång för att lära känna the basics. Men förvänta dig ingenting att tappa hakan över. Janet är en fantastisk artist som förtjänar alla framgång hon har haft men det är synd att den första officiella dokumentären om henne inte matchar hennes orädda image.

Dokumentären finns nu på C More.