Recension: Handen på hjärtat (säsong 1)

Recension: Handen på hjärtat (säsong 1)

• 6 x 20 min
  • Romantik, Komedi
  • C More
Uppdaterad 23 november 2022 kl. 05:11 | Publicerad 22 november 2022 kl. 22:11

Komedi om parterapeut som kan se framtiden

I C Mores nya komediserie "Handen på hjärtat" får vi möta parterapeuten Ava som kan se in i relationers framtid. En minst sagt passande egenskap i yrket. Dock förstör och försvårar det för hennes relationer, även när hon träffar sitt livs kärlek.

Lina Åström
    Sara Shirpey, Hannes Fohlin, Sanna Sundqvist, Björn Kjellman m.fl

Ava är som sagt ingen vanlig parterapeut i Stockholm, verkligen inte. Hon kan nämligen se in i framtiden. Hur då kanske ni undrar. Jo, som seriens titel avslöjar så lägger hon handen på hjärtat och vips så kan hon se hur allas relationer kommer att sluta. Hon kan då på ett snällt vis guida paren som besöker henne efter det hon sett. Väldigt effektivt kan man tycka. Dock har denna smått superhjälteliknande egenskap gjort att hon själv blivit livrädd för relationer och gör allt för att undvika allt som har med förhållanden längre att göra.

Men en dag flyttar relationsexperten John in i den lediga kontorslokalen på samma våning där Ava jobbar. Hon faller givetvis direkt för den hårfagre och oerhört charmige experten. När Ava en dag råkar stöta till John med sin hand får hon se en vision in i framtiden som kastar om hela hennes liv – hennes egna framtid med John. Hon vet dock inte om hon ska våga ge sig in i relationen eller fortsätta att undvika kärleken som hon alltid gjort.

Fin serie med oväntat djup och skörhet.

Ibland vill man bara se på en serie som är så där mysig och trevlig, utan besvärliga handlingar eller allt för späckade scener. Till en början känns C Mores Handen på hjärtat precis som en sådan serie. Den är charmig, smårolig och väldigt lättsam. Men i takt med att avsnitten rullar förbi i rasande takt när man börjat kolla så händer något. Den innan så ljusa och härliga serien får ett djup och en oväntad skörhet, nästan ett mörker och allt börjar kännas på riktigt. Samtidigt börjar vi känna för dess karaktärer.

"Handen på hjärtat" blir långsamt mer och mer känslosam. En bit in på säsongen har den nästan förvandlats till en intressant dramakomedi om kärlek och om att våga i livet, och i slutändan griper den tag mer än vad jag först hade räknat med. Men trots denna fina nyansering, så är skrattet alltid nära till hands. Det välskrivna manuset låter oss aldrig bli för känslosamma, utan vill alltid lätta upp det när det behövs. På så vis är det hela tiden välbalanserat. Den som har sett ungdomsserierna Ligga och Sjukt oklar kommer nog känna igen sig lite. Lina Åström som har skrivit manus till serierna ligger även bakom Handen på hjärtat.

"Handen på hjärtat" är absolut en serie att slå på i vinter

Serien har huvurollsinnehavaren Sara Shirpey att tacka mycket för. Shirpey har vi senaste året kunnat se i produktioner som Spelskandalen, Året jag slutade prestera och började onanera och i kommande UFO Sweden. Hon har en lekfullhet som är svår att inte tycka om. Bara det tillsammans i den fina kemin med Hannes Fohlin i rollen som John gör serien sevärd och mycket trevlig.

Ibland vill man som sagt bara se en mysig serie. "Handen på hjärtat" är en serie som ger dig precis det, men som också har ett visst mörker. Under den relativt korta speltiden låter Lina Åström oss både skratta och fälla någon tår, vilket gör det Handen på hjärtat till någon som överraskar. Om det blir någon mer säsong är svårt att säga, men vill man ha något mysigt att se i vinter är detta absolut något att slå på.