24 november 2020 kl. 18:11

Mörk och välspelad skildring av kuslig seriemördare

Det finns brutala seriemördare och så finns det oerhört brutala seriemördare. Dennis 'Des' Nilsen är kanske den mest brutala av dem alla. Nu skildras hans förhör och rättegång i en tredelad serie.

Lewis Arnold
    Kelly Jones, Luke Neal
    David Tennant, Daniel Mays, Jason Watkins, Ron Cook m.fl

1983 kallas polis till en adress i norra London där en rörmockare ska ha hittat vad han misstänker är rester av en människokropp i ett avlopp. Detta blir starten på ett fall som skulle komma att bli makabrare och obehagligare för varje dag och ny upptäckt.

Ägaren av huset som avloppet var kopplat till hette Dennis Nilsen. När polisen upptäcker en människokropp i hans bostad grips Nilsen och förs till polissationen. Där börjar han direkt att avslöja var han gömt flera andra döda kroppar. Detta blir starten på en lång och krävande utredning för att få Dennis 'Des' Nilsen dömd för sina mord. Men trots flera bevis och erkännanden så blir det inte helt enkelt att fälla en av Englands mest brutala seriemördare genom tiderna.

Trots att 'Des' klassas som en av Storbrittaniens värsta seriemördare någonsin är han en seriemördare som fallit i skuggan av andra våldsamma seriemördare. Han jämförs ofta med Jeffrey Dahmer som också mördade sina offer på vrickade sätt. Den största skillnaden mellan Dahmer och Nilsen är att den förstnämnde är mer välkänd och filmatiserats i flera olika versioner. Detta trots att vi lever i en tid där nya filmer, dokumentärer och tv-serier om seriemördare växer som ogräs. Så här i efterhand kan det ha varit till stor fördel för serien Des som du kan streama på C More

David Tennant är briljant och obehaglig

David Tennant som Des

För då jag själv inte hade särskilt bra koll på honom och hans fall gjorde det att jag satt på helspämm helt i blindo, utan någon aning om vad som skulle hända. Men även om du på förhand har stenkoll på 'Des' och hans liv är det helt klart en sevärd serie. Till stor del beror det på att mer eller mindre samtliga skådespelare storspelar. Den som imponerar allra mest är just David Tennant i titelrollen. Hans ytterst obehagliga och porträttlika rolltolkning av 'Des' ger mig kalla kårar. Han gör sig så otäckt likgiltig och känslokall, som jag efter ett par timmar på Youtube förstått att Nilsen faktiskt var. Dessutom gör Daniel Mays en riktigt bra insats i rollen som utredaren Peter Jay.

Serien i sig är mycket välskriven och har den där högklassiga nivån som brittiska kriminalare brukar ha. Det hela känns verkligen äkta och trovärdigt. Mycket kanske på grund av att det hela faktiskt bygger på verkliga händelser. Även om det är rätt skönt att inte få uppleva de brutala morden i detta fall, kan jag ibland sakna mer av det som hände innan förhören och sökandet efter en mördare.

"Des" som finns att se på C More är sammantaget en väldigt bra och välspelad serie om ett ohyggligt fall där David Tennant briljerar.

För fler recensioner --> Scrolla vidare!