Uppdaterad 27 maj 2020 kl. 20:05 | Publicerad 23 maj 2020 kl. 18:05

”Central Park” bjuder på svängig familjeunderhållning

”Bob’s Burgers”-skaparens tecknade komediserie för Apple TV+ är en frisk fläkt av svängig familjeunderhållning — som lika gärna hade kunnat höra hemma på Disney+.

Lauren Bouchard, Josh Gad, Nora Smith
    Daveed Diggs, Kristen Bell, Stanley Tucci, Titus Burgess m.fl.
Central Park.

Om du är bekant med upplägget i den hyllade komediserien Crazy Ex-Girlfriend eller de allra flesta Disney-filmerna, så har vi hittat en någorlunda bra liknelse till vad vi får ta del av under den första säsongen av Central Park. En serie som växelvis är som vilken annan animerad serie som helst, men där våra karaktärer plötsligt bryter ut i musikal-sånger specialskrivna för att driva handlingen framåt.

Handlingen i sig kretsar kring parkskötaren med det ultimata ansvaret för den världskända parken ”Central Park”, på Manhattan i New York. Han bor tillsammans med sin familj direkt i parken, i ett hus som den nuvarande parkchefen och dennes familj får tillgång till under sin anställning. Vi får även följa hans fru och två barn, som alla har någorlunda fristående sidoberättelser som även låter oss axla andra problem och teman i livet — som inte rör parken.

Men med tanke på att serien ändå heter just Central Park så spenderas givetvis ändå den mesta av tiden i och omkring den. Problemet för vår parkskötare är nämligen att en snuskigt rik dam, röstskådespelad av Stanley Tucci, planerar att täcka över parken med cement och bygga en ny stadsdel på den värdefulla Manhattan-marken.

Det som får Central Park att stå ut i mängden i relation till andra animerade tv-serier är framför allt att man har valt att låta specialskriven musik driva fram handlingen. Inte hela tiden, men ofta. Lyckligtvis har man verkligen fått till en hög klass på både animationen och framför allt musiken, som ofta påminner om den hyllade musikalen Hamilton… vilket delvis kan förklaras av att Daveed Diggs (som var en del av originaluppsättningen av Hamilton) gör en av rösterna i serien.

De flesta nya animerade tv-serier, som har gjorts av streamingtjänster med hög budget, i stil med Bojack Horseman, Big Mouth, Undone eller Castlevania har riktat in sig helt och hållet på vuxna tittare. Även här står Apple TV+ nu ut i mängden med Central Park, som utan problem går att se på tillsammans med barnen, även om man som vuxen (åtminstone under de fyra första avsnitten) troligtvis får ut lite mer underhållning när man kan förstå skämten bättre.

På det stora hela är "Central Park" kanske snarare en serie jag hade förväntat mig att se hos Disney+, men det råder ingen tvekan om att man bjuder på riktigt god och kvalitativ underhållning under den första säsongen.