• Drama, Skräck
23 mars 2021 kl. 19:03

”Calls” är ett spännande experiment.

Radioteater och podcasts får konkurrens när Apple TV+ låter Fede Álvarez leka med formatet – och ett adderat lager av... snygga färger på skärmen.

Fede Álvarez
    Pedro Pascal, Roasario Dawson, Mark Duplass, Aubrey Plaza m.fl.

Det är inte helt lätt att stå ut ur mängden i dagens TV-landskap, men Calls lyckas faktiskt med det. Det går väl visserligen att likna serien med långfilmen Locke, som låter oss lyssna på ett gäng telefonsamtal, eller med sci-fi-serier som Black Mirror och Fringe. Men Calls är samtidigt något helt annat, ett spännande experiment helt enkelt.

Till att börja med så kan det inledningsvis kännas som att avsnitten inte hör ihop och kan ses i vilken ordning som helst, men små ledtrådar i avsnitten gör ändå att det här är en berättelse som ska upplevas i rätt ordning. Det som gör serien så annorlunda är faktumet att hela säsongen består av ett antal telefonsamtal där det enda vi får se på skärmen, är orden som sägs under telefonsamtalen och lite fräna linjer och varierande former av olika färg.

Det första samtalet är praktiskt taget en skräckfilm, fast där allt utom karaktärernas röster byggs upp av din egen fantasi. Om du har lyssnat på en spännande ljudbok, radioteater eller en podcast-serie med röstskådespelare så har du i stort sett däremot redan upplevt det som nu får Calls att ”stå ut ur mängden”. Men det råder ingen tvekan om att animeringarna, färgerna och sättet orden kommer fram på, har satts ihop med eftertanke.

Efter det första avsnittet är känslan ändå ett ”ja, det där var ju spännande – men det här blir nog rätt tråkigt i längden”. Några avsnitt senare så börjar det också bli lite tråkigt, innan faktumet att allt hör ihop i en längre, existentiell, smart sci-fi-historia börjar växa fram. Under de avslutande avsnitten sitter jag på helspänn, med hopp om att allt ska knytas ihop på ett så bra sätt som möjligt... vilket det också gör.

Fede Álvarez, som bland annat ligger bakom Don’t Breathe och The Girl in the Spider’s Web, har dessutom fått till en helt sagolikt stark samling av skådespelare som berikar säsongen med sina röster.

Pedro Pascal, Rosario Dawson, Mark Duplass, Nicholas Braun och Aubrey Plaza gör lyssningen till ett spännande äventyr. Serien är baserad på en podcast, men får trots allt ändå ett litet lyft av de visuella inslagen. Det samlade betyget landar på en stabil tre av fem, men upplevelsen var ändå positivt överraskande - och lär sannolikt få ett gäng uppföljare.

MER LÄSNING: Bästa serierna på Apple TV+!