• Thriller
21 april 2020 kl. 18:04

Den snårigaste säsongen hittills.

Sjätte säsongen av Bosch bjuder på många oväntade vändningar, men lider en smula av de politiska aspekterna.

Eric Overmyer
    Titus Welliver, Jamie Hector, Amy Aquino, Madison Lintz m.fl.

Klassiskt utformade procedurdeckare, som "Criminal Minds" och "Bones", har ett fall per avsnitt. En av de största styrkorna i Bosch fortsätter vara att Bosch (Titus Welliver) och de andra poliserna utreder ett mindre antal fall under hela säsongen. Den sjätte säsongen kan vara den snårigaste hittills.

Bosch utreder mordet på en läkare, som stal radioaktivt material för att rädda sin kidnappade fru. Det hettar till ordentligt när det ser ut som att detta material kommit i händerna på separatister. Bosch utreder även ett tio år gammalt mord på en 14-årig flicka. Jerry Edgar (Jamie Hector) utreder Jacques Avril (Treva Etienne), en haitisk gangster, som har många liv på sitt samvete. Avril är en riktigt hal jävel, vilket gör att Edgar blir alltmer frustrerad.

J Edgar (Jamie Gector t.v.) får mer speltid under sjätte säsongen av Bosch. Foto: Amazon Prime.
Caption

Utredningarna går långsamt men säkert framåt. I "Bosch" får vi faktiskt se poliserna jobba rutinerat. Bosch sitter och bläddrar genom rapporter och listor på företag och personer och tittar igenom timmar av videomaterial. Ledtrådarna han hittar kan vara små, men de kommer han långt med. Det känns verkligen som att Bosch har gjort detta så länge att han vet vad han ska leta efter.

Det som gör Bosch en så intressant serie att följa, är att den gång på gång överraskar oss. Vissa fall, som verkar väldigt komplicerade, får sin lösning rätt fort. Men så uppstår nya frågor kring något som är kopplat till det lösta fallet, vilket resulterar i en ny utredning. Andra gånger, som med det gamla fallet, känns det som att leta efter en nål i en höstack. Men tack vare det där rutinerade arbetet kommer Bosch framåt.

Det är även intressant att följa samspelet mellan Bosch och hans dotter, Maddie (Madison Lintz). Bosch kan vara väldigt rigid i hur han ser på saker och ting. När folk säger emot honom ger han dem oftast bara en kall blick som säger att han kommer göra vad han tycker är bäst oberoende på vad fan de säger. Nu, när hans dotter börjar bli lite äldre, sätts saker och ting i perspektiv en aning när hon börjar ifrågasätta honom. För han kan inte riktigt ge sin dotter en kall blick.

I min recension av första avsnittet skrev jag att jag trodde att de politiska aspekterna skulle bli ett hetare ämne än någonsin. Dessvärre hade jag fel. För det är just de politiska aspekterna som är denna säsongs svagaste länk. Polismästaren (Lance Reddick) försöker bli vald till borgmästare medan kommissarie Billets (Amy Aquino) blir anklagad för sexuella trakasserier av ett hämndlystet överbefäl. Detta är inte särskilt intressant att följa och känns lite som att slösa med den tyngd som Reddick och Aquino annars tillför.

Trots detta blir betyget för sjätte säsongen av "Bosch" högt. Det fortsätter vara en av de mest välskrivna och välspelade procedurdeckarna som går just nu. Om vanliga procedurdeckare som Criminal Minds och Bones är som ett populärt lådvin är Bosch som en flaska Dom Pérignon; den kanske inte räcker lika länge, men den smakar mycket, mycket bättre.