Färgsprakande när Harley Quinn går loss.

Harley Quinn är tillbaka på den vita duken. I färgsprakande "Birds of Prey" – en actionrulle där får hon gå loss som aldrig förr, tillsammans med ett nytt, ofrivilligt, kompisgäng.

Cathy Yan

Christina Hodson

Margot Robbie, Ewan McGregor, Mary Elizabeth Winstead m.fl.

Relationen mellan Jokern och Harley Quinn har precis tagit slut. Harley Quinn (Margot Robbie) som varit fullständigt och blint förälskad i Jokern försöker att gå vidare med livet i Gotham.

Men när stadens alla ondskefulla invånare får höra att Quinn inte längre är i skydd av Jokern blir hon direkt ett hett mål för hämndauktioner och folk som vill döda henne. Samtidigt får stadens, kanske mest narcissistiska skurk Roman Sionis (Ewan McGregor) höra att en ung tjej vid namn Cass har tagit en mycket värdefull diamant. Han bestämmer sig för att vända och och in på hela staden för att få tag i ädelstenen. Då möter Harley, Huntress, polisen Renee Montoya och Black Canary, som tillsammans bestämmer sig för att stoppa Sionis och hans jakt på diamanten.

Margot Robbie har verkligen blivit Harley Quinn.

Margot Robbie som Harley Quinn i Birds of Prey.

I "Suicide Squad" fick vi, till viss del, möta Harley Quinn. När hon nu gjort slut med sin smått psykotiska pojkvän Jokern är det hon som får stå i rampljuset. I filmen, med det vansinnigt långa namnet Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn, får vi se alla hennes sidor. Från vansinnig och galen till barnvänlig och klok. Till skillnad från hennes relativt bleka insats Suicide Squad gör Margot Robbie här en mycket stark skådespelarprestation och är verkligen Quinn.

DC har efter en tid av relativt mediokra filmer ryckt upp sig ordentligt. Birds of Prey är inget undantag. Med regissörer som faktiskt förstår vad superhjälte-filmer handlar om kan man kanske börja ta ikapp Marvel. Filmen har nämligen allt man kan önska sig av en actionfilm med superhjältar. Det är välkomponerade fightscener, härligt mörker, rapp humor och hela filmen ackompanjeras till klassisk rockmusik. Man sugs verkligen in i filmen och får hänga med på en rapp och färgsprakande resa från första till sista rutan. Underbart.

Då mycket av fokuset hamnar på huvudkaraktären Quinn lämnas tyvärr lite utrymme till filmens resterande karaktärer. Ett stort exempel på det är filmens stora skurk och antagonist - Roman. Till skillnad från Quinn, hennes tjejgäng och deras karaktärsutveckling som följs från början till slut, så går vi miste om vem Roman egentligen är. Han blir mer ett tomrum och mysterium som dyker upp lite då och då.

Sammanfattningsvis är ”Birds of Prey” en klockren actionfilm med mycket fina fightingscener. Det är både mörkt och färgsprakande, med en stor gnutta galenskap. Helt klart en filmupplevelse att ta del av.

För mer läsning se vår lista över årets bästa filmer!