Uppdaterad 06 februari 2022 kl. 07:02 | Publicerad 05 februari 2022 kl. 10:02

Vass och vågad dramakomedi med toppar och dal

Radu Judes "Bad Luck Banging or Loony Porn" är oftast både rolig och tänkvärd. Tyvärr dras helhetsintrycket ner av en andra akt som gör allt i sin makt för att tala om för mig vad jag ska tycka.

Radu Jude
    Radu Jude
    Katia Pascariu, Claudia Ieremia, Olimpia Malai, Nicodim Ungureanu m.fl.

Auteuren Radu Jude har de senaste decenniet blivit en konstnärlig röst att räkna med. Festivalfavoriten har med filmer som Aferim! (2015) och Scarred Hearts (2016) etablerat sig i många cineasters hjärtan. Med Bad Luck Banging or Loony Porn har regissören fått sin största framgång hittills i och med att han tog hem det finaste priset, Guldbjörnen, på Berlin Filmfestival förra året. Trots det har Judes säregna stil blivit något av en vattendelare. Vissa älskar, andra har svårare för blandningen av samhällskritisk deadpan-humor och det experimentella bildspråket.

Personligen är jag mer för Jude än emot. Dock står det klart att Bad Luck Banging or Loony Porn är en film som ger tyngd åt båda sidorna av åsiktskorridoren gällande den rumänske filmskaparen filmiska gärning.

Känsliga tittare bör varnas

Bild på Katia Pascariu som Emilia Colibiu i Radu Judes film Bad Luck Banging or Looney Porn (2021).
Katia Pascariu levererar en minnesvärd roll i Judes ojämna film.

Filmen rivstartar direkt med en scen som både är lätt att älska och helt säkert kommer leda till debatt. Läraren Emi (Katia Pascariu)spelar in en explicit amatörporrfilm tillsammans med sin pojkvän. Det börjar bli lite tröttsamt att konstatera att "känsliga tittare bör varnas", men den här gången känns det faktiskt motiverat. Den som har svårt för att se hårt och ofiltrerat sex på film bör helt enkelt spola fram några minuter. När porrfilmen sedan, som är tänkt att vara till för privat bruk, sprids som en löpeld i samhället grips Emi av en lätt panik. Det hela leder till en sorts social rättegång med ilskna lärare och föräldrar till barnen på skolan som Emi undervisar på. Men är hennes gärning verkligen så förkastlig?

Handlingen i Bad Luck Banging or Loony Porn är uppdelad i tre tydliga kapitel. Det första kapitlet, som inleds med sexscenen, introducerar de teman som Jude vill avhandla på ett effektivt sätt – på en specifik nivå människors förmåga att döma först och tänka sen, på ett mer allmängiltigt plan det globala samhällets ökade empati- och meningslöshet. Även den tredje delen, som mestadels utgörs av rättegången mot Emi, är riktigt bra. Sättet som Emi tvingas försvara sig mot de andras galna argument är absurt kul på ett sätt som för tankarna till Maren Ardes Min pappa Toni Erdmann (2016).

Till skillnad från Arde har inte Jude samma fingertoppskänsla när det gäller att lita på tittarens förmåga att dra egna slutsatser gällande komedins subtila mening. I filmens andra del gör han en Lars Von Trier och markerar ett avbrott från filmens egentliga handling. Istället presenterar han en sorts lista bestående av 26 olika begrepp i alfabetisk ordning. Listan avhandlar allt från avsugningar till krigföring och är tänkt att förtydliga eventuella tematiska frågetecken. Tänk dig en ultralång version av Adam McKeys snabba begreppsförklaringar i The Big Short (2015), ungefär. Det är möjligt att andra tycker att greppet är normbrytande men för mig blir den överdrivna didaktiken bara tröttsam och tråkig.

Alltså är Bad Luck Banging or Loony Porn en till två tredjedelar jättebra film. Tyvärr drar den andra delen ner helhetsintrycket rejält. Jag gillar helt enkelt inte att bli skriven på näsan.

Filmen har svensk premiär på Göteborg Film Festival.