Recension: Asterix & Obelix: I drakens rike (2023)

• 1 tim 52 min
  • Äventyr, Komedi, Familj
09 februari 2023 kl. 11:02

Äventyret tramsas bort när gallerna Asterix & Obelix återvänder

"Asterix & Obelix: I drakens rike" går för hårt in på att maxa både humorn och äventyret när Kinas kejsarinna fångatas och det är våra två galler som leder räddningsuppdraget. Mitt i alltihopa finns också en skådespelande Zlatan Ibrahimović.

Guillaume Canet
    Julien Hervé, Philippe Mechelen
    Guillaume Canet, Gilles Lellouche, Vincent Cassel, Marion Cotillard, Zlatan Ibrahimović m.fl.

I "Asterix & Obelix: I drakens rike" återser vi de två gallerna som på nytt måste ladda upp med magisk dryck och ta sats för att rädda dagen, den här gången när Kinas kejsarinna tillfångatas. Med på ett hörn finns också Zlatan Ibrahimović i rollen som den fruktade krigaren Antivirus. Filmseriens efterlängtade comeback bjuder obestridligen på ett maxat äventyr, men saknar den inre resan för att engagera på något djupare plan.

Den nya filmen börjar lovande när vi får bekanta oss med nästa upplaga av Asterix och Obelix, här spelade av de franska skådespelarna Guillaume Canet och Gilles Lellouche som likt resten av casten är bra ihopsatt. Öppningen fångar känslan av att det är två otippade hjältar som snart ska få vara med om något stort när Asterix uttrycker sin oro över att de äter så mycket vildsvin. Men det dröjer inte länge innan de stöter på patrull ute i skogen och presenterar oss för den billiga och barnsliga slapstick-humor och det övriga trams som kommer att definiera resten av filmen.

I drakens rike är den typen av stissig film som hela tiden går på högvarv, och som vill göra varje scen rolig med uppvridna karaktärer och föremål som kommer flygandes till höger och vänster om dem. Men även om mängden slapstick snabbt blir tröttsam når humorn sin lägsta nivå när vi ska skratta åt en armé soldater som värmer upp inför strid med någon sorts krigsdans till Queens "We Will Rock You".

Mycket kastas på väggen men lite fastnar

Det ska samtidigt sägas att I drakens rike har ambitioner. Kostymjobbet är gediget och casten fungerar som sagt väldigt bra, från de två huvudkaraktärerna till Vincent Cassel som en krisande Caesar vars bättre hälft Cleopatra (Marion Cotillard) håller på att lämna honom. Här lyckas man också få till mer genomtänkt humor när deras potentiella försoning förstörs i en brevväxling. Precis efter att en hjärtekrossad och avreagerande Caesar skickat iväg sin brevduva för att meddela "Cleo" att han aldrig mer vill se henne, anländer i sin tur hennes duva med meddelandet att hon vill ha honom tillbaka, varpå det blir för sent för honom att rädda upp situationen.

Vidare på samma spår blir filmen för ambitiös. Man bakar inte bara in en, utan tre kärlekshistorier varav den ena är ett luddigt triangeldrama mellan Asterix, kejsarinnans dotter och en handelsman som följer med dem på deras räddningsuppdrag. Sammanfattningsvis är det mycket som kastas på väggen men där långt ifrån allting fastnar.

Zlatan gör sin grej

Gällande Zlatans insats i filmen finns det inte allt för mycket att säga. Han har ungefär en minuts speltid, och på den tiden gör han sin grej: han sparkar någon i huvudet och frågar Caesar "varför snacka, när vi kan flyga?". Zlatan hinner också med att bjuda på sig själv när han självmant ska möta en hel armé men får avbryta sin ansats på grund av en benskada, som någon slags blinkning till sin verkliga långtidsskada i Milan.

"Asterix & Obelix: I drakens rike" fungerar garanterat bättre för de yngre tittarna, som lär ha roligt med all den barnsliga humor som när allt är sagt och gjort sammanfattar äventyret.