Watch the Sound with Mark Ronson (säsong 1)

• 6 x 35 min
  • Dokumentär, Musik
  • Apple TV+
01 augusti 2021 kl. 18:08

Mark Ronson och hans legendariska vänner testar musik.

För en vanlig musiklyssnare kanske inte namnet Mark Ronson säger särskilt mycket. Men troligtvis har du hört flera av hans låtar. Mark har nämligen skrivit och producerat låtar åt mer eller mindre alla stora stjärnor. I hans serie visar han oss hur musiken funkar.

Morgan Neville
    Mark Ronson, Paul McCartney, Dave Grohl, Questlove m.fl

Om det är någon som vet hur musik och låtar skapas så är det Mark Ronson. Den brittiske låtskrivaren och producenten har arbetat med namn som Lady Gaga, Adele och Bruno Mars, för att bara nämna några. I sin serie Watch the Sound vill han förklara och visa hur musik under 2000-talet skapas och varför musiken låter som den gör idag.

Till sin hjälp har han ringt upp en hel drös med legendariska musiker som mer än gärna snackar musik med Mark. Tillsammans visar de olika delar när det kommer till musikinspelning och produktion. Under sex avsnitt testar, visar och förklarar Mark Ronson saker som auto-tune, reverb och distorsion.

MER LÄSNING: 10 fantastiska filmband

Nördigt och väldigt intressant.

Att Mark Ronson i sex avsnitt ska åka runt och prata med musiker om musikproduktion och olika delar av musikinspelningsteknik låter kanske rätt nördigt och långtråkigt. Nördigt är det, verkligen. Men tråkigt? Nej, på något märkligt vis är det faktiskt allt annat än tråkigt när Mark och hans legendariska vänner leker runt i studior eller fullständigt nördar ned sig i musik.

Det är engagerande, intressant och förvånansvärt lärorikt trots att det ibland pratas om mycket avancerade saker.

Att se Ronson och kända ansikten som Paul McCartney och Dave Grohl prata om musik är något alldeles speciellt och njutbart. Det är det likaså att få se Ronson gå loss i studion och nörda ned sig olika tekniker. Passionen och det enorma intresset smittar av sig och jag försöker ta in allt han visar och experimenterar fram. Bara att få se Ronson och John Lennons son testa olika plugins med John Lennons röst gör serien sevärd.

Ronson leder sin serie ypperligt och förklarar på ett enkelt vis när det blir alldeles för komplicerat. Hans anekdoter är många och intressanta, precis som hans vänner. Men det som utmärker mest är nog ändå glöden och engagemanget som alla medverkande har. Det dröjde inte många minuter efter att jag hade sett serien innan jag själv lekte runt med diverse musikprodutionsprogram på datorn – så smittsamt var engagemanget som Ronson och hans vänner hade.

Serien är mycket intressant och lyckas få med en hel del i de relativt korta avsnitten. För den som inte är superintresserad av musik kan det dock kännas lite utdraget ibland. Trots det behöver man verkligen inte vara ett musikaliskt geni eller en musiknörd för att serien ska vara något att se. Ronson gör serien mottaglig och intressant även för den som knappt kan ta ett ackord.

MER LÄSNING: 10 filmer du måste se om du älskar musik