24 september 2022 kl. 14:09

Zac Efron langar öl vid frontlinjen

"The Greatest Beer Run Ever" är en ny dramakomedi av Peter Farrelly. Filmtopps Eric Diedrichs har sett filmen och tycker att den saknar punch i både sin humor och kritik.

Peter Farrelly
    Brian Hayes Currie, Peter Farrelly, Pete Jones
    Zac Efron, Russell Crowe, Bill Murray m.fl.

Tillsammans med brorsan Bobby lyckades Peter Farrelly leverera en serie odödliga idiotkomedier mellan 1994 och 2000 - Dum & dummareKingpin, Den där Mary och Mina jag & Irene. Efter katastrofen Dum & dummare 2 gick Peter Farrelly solo och gjorde det småtrevliga Oscarsbetet Green Book. Nu är han tillbaka med en film som helt klart går i samma linje. The Greatest Beer Run Ever vidrör stora och viktiga frågor, men lindar in allt i ett tjockt sockervaddstäcke.

Zac Efron i The Greatest Beer Run Ever
Zac Efron delar ut biror på löpande band i "The Greatest Beer Run Ever". Foto: Apple TV+.

Zac Efrons underbara flin

Här följer vi Chickie (Zac Effron) som bestämmer sig för att ta sig an en uppgift som är som plockad ur Peter Farellys tidiga komedier. Han ska dra sitt strå till stacken och bidra i Vietnamkriget, men inte på vilket sätt som helst. Planen är att lämna New York, ta sig till frontlinjen och dela ut öl till soldaterna från hans hemkvarter. So far so good.

Väl där inser han att kriget inte är så helylle som han först trodde, utan skitigt och kantat av lögner och propaganda. I samband med att Chickie börjar inse allvaret i situationen blir filmen också mörkare och humorn skalas bort. Även om tonskiftet märks av fungerar det för det mesta helt okej. Inte minst när Russell Crowe får mer utrymme som butter krigsfotograf. Samtidigt bör det tilläggas att filmens stora stjärna – Zac Efron – är filmens stora behållning. Han är begåvad med förmågan att frammana ett enfaldigt, avväpnande flin som för tankarna till Brad Pitts underbara PT-karaktär i Burn After Reading (2008).

The Greatest Beer Run Ever
Russell Crowe och Zac Efron i "The Greatest Beer Run Ever". Foto: Apple TV+.

Saknar punch i både kritik och humor

Överlag är The Greatest Beer Run Ever snygg på ett sätt man inte är direkt bortskämd med i streamingeran. I jämförelse med all den "straight to Netflix"-skit som spottas ut på daglig basis är detta ett hantverk som mycket väl hade fungerat i en biosalong. Samtidigt borde Peter Farrelly våga slå hårdare mot ett av historiens mest bisarra krig och vara betydligt skarpare i både kritik och humor. Vad är det han vill säga? Att krig är... dåligt? Argh, that's deep! Mot slutet blir jag rakt av förbannad på en scen som inte bara visar noll förståelse för filmens tematik utan också skriker vilken jäkla syltrygg till ställningstagande detta är.

Trots en hårt arbetande Zac Efron, trots en på pappret utmärkt idé, trots det goda hantverket kan inte The Greatest Beer Run Ever ses som något annat än ett misslyckande. Filmen har premiär på Apple TV+ den 30 september.