Recension: The Crowded Room

Oskar Gustavsson Klingenstierna
08 juni 2023 kl. 18:06

Holland och Seyfried i ny krimserie på Apple TV+

"The Crowded Room" är en fräsch, engagerande och skickligt berättad serie på Apple TV+, där Tom Holland tar sig an huvudrollen med stort engagemang.

Akiva Goldsman, Todd Graff
    Tom Holland, Will Chase, Thomas Sadoski, Amanda Seyfried, Jason Isaacs m.fl.

Tom Holland är ett av de nya stora namnen i Hollywood och har trots sin unga ålder (27) redan hunnit genomföra en Spider-Man-trilogi och dykt upp i en och annan Avengers-film. I denna nya serie får han visa en helt annan sida av sitt skådespeleri när han iklär sig rollen som Danny Sullivan, som i sin tur är inspirerad av den verkliga Billy Milligan, känd för att ha begått flera allvarliga brott under 1970-talet och hade en dissociativ identitetsstörning.

Första scenen i hela serien, och tillika kärnscenen som hela serien utgår ifrån, inleds med att Danny (Holland) sitter på ett tåg med svettig panna och fokuserad blick och kramar frenetiskt en brun papperspåse innehållande en pistol. Han och hans kompanjon Ariana (Sasha Lane) går mot Manhattan där de planerat ett dåd. Danny tar upp pistolen ur påsen och när tillfället är inne för honom att skjuta personen som står framför honom tvekar han. I stället tar Ariana pistolen och skjuter hejvilt, vilket orsakar panik på det stora torget. De båda flyr därifrån och med andan i halsen stöter Danny på Yitzak (Lior Raz) som vi tidigt förstår har en nyckelroll.

Jason Isaac och Tom Holland i "The Crowded Room". Foto: Apple TV+.

Ingen vanlig true crime-serie

När han sedan släpps in i förhörsrummet möter han seriens andra huvudkaraktär – förhörsledaren Rya Goodwin (Amanda Seyfried). Resten av serien berättas i tillbakablickar från Dannys uppväxt fram till den inledande scenen. Det man som tittare ska ha med sig är att detta inte enbart är någon vanlig true crime-serie. Mer specifikt blandar den genrer, där den inledningsvis tar grepp om high school-tiden där Danny och hans vänner Mike (Sam Vartholomeos) och Jonny (Levon Hawke) smugglar marijuana på skolan och som sedan leder in Danny på den kriminella banan, men där hans kärleksintresse Isabel (Emma Laird) håller honom tillbaka.

Serien är på 10 avsnitt och det utrymmet har man förvaltat mycket väl. Man låter inte handlingen stå stilla utan det finns alltid en tydlig riktning och ett tempo som gör att man som tittare låter sig överraskas och ryckas med i de tvära kasten.

Recension: The Crowded Room.
Tom Holland i "The Crowded Room". Foto: Apple TV+.

Hollands rollgestaltning är förträfflig

Som Filmtopp tidigare rapporterat om var den här rollen extra ansträngande för Holland, vilket medförde att han slutade dricka alkohol och var beredd att raka av sig håret för att komma bort från rollen. Det märks att Holland har arbetat mycket med sin rollgestaltning. Han spelar med en intensiv blick och en understundom otroligt skrämmande uppsyn.

Det känns upplyftande att se Holland ta steget till mer komplexa rollkaraktärer och vi får, efter denna rollen, hoppas på att få se honom i liknande projekt.

Förutom exceptionellt bra skådespeleri bjuder även serien på ögongodis från 1970-talets New York i form av de klassiska gatumiljöerna, bilarna, kläderna … ja, det är inte svårt att bli hänförd av det fina fotot. Sammanfattningsvis bjuds tittaren in till en berättelse om en ung man som hamnar i fel sammanhang och där serien är befriad från onödigt många blodsutgjutelser. True crime-genren är en av de största genrerna i dagens serieutbud, men där sticker The Crowded Room ut med sitt gedigna personporträtt.

De tre första avsnitten av ”The Crowded Room” går att streama på Apple TV+ från och med den 9 juni. De sju resterande avsnitten släpps veckovis.