Recension: The New Look (2024) – kompetent drama om mode och rivalitet

Recension: The New Look (2024) – kompetent drama om mode och rivalitet

  • 10 x 60 min
  • Drama, Historia
  • Apple TV+
Emil Oscar Rasmussen
Uppdaterad 15 februari 2024 kl. 16:02 | Publicerad 14 februari 2024 kl. 20:02
Detta är en recension. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Ett välsytt drama som inte är för alla

Dramaserien "The New Look" på Apple TV+ riktar strålkastarljuset mot Christian Dior och hans rivalitet med Coco Chanel – en rivalitet med rötterna i andra världskriget. Serien har sytts ihop av kompetenta händer, men med egenheter som inte kommer falla alla i smaken.

  • Skapare:
    Todd A. Kessler
  • I rollerna:
    Ben Mendelsohn, Juliette Binoche, Maisie Williams, Claes Bang, John Malkovich m.fl.

"The New Look" är ett stundtals inspirerande drama om hur skönhet i form av mode och kreationer kunde ge mening både under och i efterdyningarna av mänsklighetens kanske största tragedi.

Med avstamp i andra världskriget får vi följa Christian Dior (Ben Mendelsohn) på hans resa mot att bli modevärldens främsta namn. Moraliska dilemman och skapande som ett andrum från misär är teman som följer med andra världskriget som kuliss, men i övrigt är det rivaliteten mellan Dior och Coco Chanel (Juliette Binoche) som står för mycket av drivkraften i serien.

Recension: The New Look (2024) – kompetent drama om mode och rivalitet
Foto: Apple TV+

Stilsäkert med magnifikt skådespel

Styrkorna i Apple TV+ nya dramasatsning är relativt tydliga. The New Look kan stoltsera med en otroligt kapabel skådespelarensemble, med Binoche och Mendelsohn i täten och serien presenteras dessutom med en tydlig vision. Skådespelet och fotot är tillsammans med ett betryggande tempo är tillräckligt för att fånga ditt intresse. Rivaliteten mellan Dior och Channel håller dig sedan engagerad och kontrasten mellan krig och kreativitet ger innehållet tyngd.

Allt som allt upplevs The New Look som en genomgången kompetent skapad serie. Bänkar du dig framför den kommer du känna att skaparen Todd A. Kessler (Bloodline, Damages, The Sopranos) vägleder dig genom berättelsen med säker hand. Det är med det sagt ingen självklarhet att du kommer att golvas av serien.

Recension: The New Look (2024) – kompetent drama om mode och rivalitet
Foto: Apple TV+

Egenheter som bryter magin

För egen del fann jag The New Look innehålla aningen för många egendomligheter för att jag skulle kunna svepas med av serien helt och hållet. Egentligen handlar det mestadels om detaljer och personliga preferenser som rycker mig ur seriens värld, men även om andra kanske lyckas blunda för dem klarar jag inte av det fullt ut. Exempelvis lider The New Look av en drös med fejkfranska dialekter som jag hellre hade varit utan.

Den där tydliga visionen jag nämnde tidigare känns i många fall väldigt mycket som en scenuppsättning, och det märks på såväl scenografi som skådespel (det visserligen suveräna skådespelet). Känslan jag pratar om är inget misslyckande från seriens sida – det är uppenbara stilval som ligger bakom den – men för egen del leder det till att lite av magin försvinner.

Valen gör att jag flera gånger om känner mig väldigt medveten om att jag tittar på någonting skapat. Det kan finnas en väldigt bra poäng med det, med tanke på seriens tematik, men jag hade ändå föredragit att få omfamnas av eskapismen helt och hållet.

"The New Look" finns nu att streama på Apple TV+.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL