Mythic Quest säsong 2

Mythic Quest (säsong 2)

• 9 x 30 min
  • Apple TV+
06 juni 2021 kl. 12:06

”Mythic Quest” är en underhållande vattendelare.

När det kommer till komediserier så underlättar det givetvis om du delar tv-skaparnas typ av humor. Ett faktum som blir självklart när det kommer till ”Mythic Quest” hos Apple TV+, en serie som tycks dela tittarna i två tydliga läger.

Rob McElhenney, Megan Ganz, Charlie Day
    Rob McElhenney, Charlotte Nicdao, F. Murray Abraham m.fl.

Personligen gillar jag Rob McElhenney och hans typ av komik, som vi även har fått ta del av i otaliga säsonger av It’s Always Sunny in Philadelphia. I Mythic Quest spelar han en av huvudrollerna, som en av de högsta cheferna och skaparna bakom ett av världens mest populära onlinespel. Ian (McElhenney) är fruktansvärt självupptagen och ser sig som det givna ”ledar-lejonet” i varje grupp, men får under den andra säsongen dela på ansvaret för utvecklingen av den nya speluppgraderingen tillsammans med kodaren Poppy (Charlotte Nicdao).

Om du redan nu känner att, det där låter ju inte så särskilt intressant... då ska du nog ställa in dina förhoppningar därefter. Men om du möjligtvis gillade de flesta säsongerna av HBO:s Silicon Valley, fast hellre hade velat följa ett gäng spelutvecklare, så har du hittat helt rätt. För Mythic Quest är i mångt och mycket en arbetsplats-komedi, där viss förkunskap kring data- och tv-spel är att föredra men inte nödvändigtvis ett måste.

Inte ett avsnitt under en stabil trea.

Handlingen och ”känslan” mellan avsnitten pendlar däremot ganska kraftigt mellan galenskap, löjlighet och förvånansvärt djup. De flesta karaktärerna är nästan stereotypiskt tydliga men helt olika från varandra, till den grad att ett helt avsnitt spenderas åt att vi får veta vilket djur de är mest lika – efter att ha fyllt i någon form av medarbetarundersökning. Men på något sätt lyckas man vända även detta till otroligt välgjord underhållning.

Likt den första säsongen så får vi även ett mer eller mindre fristående avsnitt, som utspelar sig många år före Mythic Quest. Den här gången är det F. Murray Abrahams karaktär; C.W. Longbottom, vars ”origins story” visar sig vara förvånansvärt gripande och fin. Det slår mig här att jag önskar att det redan nu fanns fyra säsonger till att plöja igenom under lugna stunder, eller medan man käkar något framför tvn.

Mythic Quest är med andra ord mer eller mindre kravlös underhållning, som alltid ser otroligt välgjord ut och aldrig levererar på en nivå under en stabil trea... men som helhet till och med lyckas nå ännu ett snäpp högre. Samtidigt har jag full förståelse för om man som tittare inser redan efter fem minuter att det här inte är en serie för en själv. Det är en typisk vattendelare som råkar passa åtminstone mig helt perfekt.

Mythic Quest säsong 2 finns nu att streama. Här hittar du vår lista med de bästa serierna på Apple TV+!