Långsam premiär som växlar upp på slutet

Den nya säsongen av "Star Trek: Picard" är länge en trivsam men långtråkig historia. Till slut kommer dock belöningen, som bäddar för en spännande säsong.

Akiva Goldsman, Michael Chabon, Kirsten Beyer & Alex Kurtzman
    Doug Aarniokoski
    Akiva Goldsman & Terry Matalas
    Patrick Stewart, Alison Pill, Isa Briones, Michelle Hurd, Santiago Cabrera, Jeri Ryan, Orla Brady m.fl.

Först en liten bekännelse: Jag har inte världens koll på Star Trek. Det är inte så att jag har något emot det, tvärtom, utan snarare att jag aldrig orkat investera mig i alla dess filmer och serier. Det är ändå viktigt att poängtera, eftersom jag trots allt förstår att vissa händelser redan i första avsnittet troligtvis är en ganska stor grej för alla fans. Men mer om det alldeles strax.

Första avsnittet i den nya säsongen börjar med att Picard ännu en gång försöker leva ett stillsamt liv på en vingård. Där bor han bland annat tillsammans med Laris, och det verkar osa kärlek mellan de två. Picard vill dock inte inleda en relation och exakt varför kan han inte själv svara på. I ett försök att besvara den frågan tar han hjälp av Guinan, där Whoopie Goldberg återvänder i sin roll. Hon kan bara konstatera att svaret inte finns hos de stjärnor han tillägnat sitt liv åt, utan inom honom själv.

Just relationer ser ut att vara ett tema för säsongen. Dr Agnes Jurati och Cristobal Rios inledde en kärleksrelation i säsong ett, men nu verkar det vara väldigt frostigt mellan dem. I förra säsongen hintades det om att det fanns något mellan Raffi och Seven, vilket dock inget inte utforskas i just det här avsnittet.

Kärlek och krångliga livspussel i all ära, men hade jag enbart velat ha det skulle jag startat en realityserie istället. Tur då att vi även bjuds på lite action. Besättningen på Stargazer, det nya skeppet alltså med Rios som kapten, stöter på en rymdanomali som kräver att få prata med Picard. Det betyder i sin tur att Picard återvänder till Stargazer, om än det nya, vilket såklart är ett fint ögonblick för alla som följt Star Trek genom åren.

Första avsnittet lovande trots allt

Patrick Stewart i "Star Trek: Picard". Foto: Amazon Prime Video.

Denna anomali visar sig vara ett rymdskepp tillhörande Borg, och utan att avslöja för mycket går det fel. Hela det förloppet, plus avsnittets sista scen där vi får se Q, gör att man verkligen blir spänd inför kommande avsnitt. Vägen dit är lång, men mödan värd.

Picards liv tycks utforskas i denna säsong på en tidigare helt okänd nivå. Hur kommer det sig att han aldrig velat ha något kärleksliv? Och vad för hemligheter från sin barndom kan ligga bakom de valen han gjort? Mycket sånt hintas det i alla fall om, och jag hoppas innerligt att det inte bara är något tillfälligt. Dels eftersom första avsnittet då bara blir en lång och onödig transportsträcka, dels för att jag tycker det verkar finnas en komplexitet som är intressant att upptäcka.

Även om säsongspremiären öppnar långsamt ser Star Trek: Picard säsong 2 ut att kunna bli spännande. Dessutom kommer fansen troligtvis att vara nöjda över alla easter eggs och återkommande karaktärer som de lärt sig att omfamna genom åren. Det tillsammans med faktumet att avsnittet verkar utlova något spännande längre fram, gör att åtminstone jag är nöjd när eftertexterna börjar rulla. Därför sätter jag en trea i betyg, med reservation för att framtida avsnitt kommer dra upp betyget.