Recension: Totally Killer (2023)

• 1 tim 46 min
  • Skräck, Komedi
  • Amazon Prime
Oskar Gustavsson Klingenstierna
07 oktober 2023 kl. 08:10

Ny tidsresande slasherfilm på Amazon Prime Video

Lagom till halloween brukar streamingtjänsterna bjuda på nya skräckfilmer. Nu har Prime Video serverat sitt bidrag "Totally Killer" där en beryktad mördare går fritt under den pumpaklädda högtiden. För att stoppa mördaren används tidsresor för att en gång för alla sätta stopp på dennes framfart. Filmtopps Oskar Gustavsson Klingenstierna har sett filmen som får honom att transporteras till publikhavet i Masked Singer.

Nahnatchka Khan
    David Matalon, Sasha Perl-Raver & Jen D’Angelo
    Kiernan Shipka, Olivia Holt, Charlie Gillespie, Lochlyn Munro, Troy Leigh-Anne Johnson m.fl.

Cirka en månad innan halloween infaller passar Prime Video på att bjuda på en skräckkomedi som innehåller tidsresor. I huvudrollen ser vi Kiernan Shipka, som har en uppåtgående karriär efter att ha haft sitt genombrott i Mad Men (2007–2015) och därefter gjort framstående roller i Chilling Adventures of Sabrina (2018–2020) och The Silence (2019). Hon kommer även att synas i den kommande actionfilmen Red One med Dwayne Johnson och Chris Evans.

Den beryktade mördaren återvänder

Totally killer utspelas i en amerikansk småstad som sedan 35 år tillbaka präglats av den ökände ”Sweet Sixteen Killer”. Berättelsen om när den maskerade mördaren med 16 knivhugg tog livet av tre 16-åringar under halloween 1987 har berättats åtskilliga gånger. Masken som mördaren bar har blivit en souvenir och den lokala guiden Chris (Jonathan Potts) utför olika turer i mördarens fotsteg. Han är likt Steve Martin och kompani i Only Murders in the Building (2021- ), fascinerad av morden och har gjort det till en livsstil att nysta i och upplysa folk om stadens stora skräckhändelse.

Heather (Anna Diaz), Pam (Olivia Holt), Tiffany (Liana Liberato), Marisa (Stephi Chin-Salvo) & Jamie (Kiernan Shipka) i "Totally Killer". Foto: Amazon Prime.

Det är återigen dags för halloween och den unga kvinnan Jamie (Kiernan Shipka) blir skjutsad till en konsert av sin pappa Blake (Lochlyn Munro). Mamma Pam (Julie Bowen) befinner sig ensam hemma och från ingenstans uppenbarar sig den beryktade mördaren och dödar henne. Full av hämndlystnad vill Jamie utkräva hämnd och det med hjälp av sin kompis Amelias (Kelsey Mawema) tidsmaskin. Samtidigt som Bananaramas 80-talshit ”Venus” dunkar i gång anländer Jamie till 1987 och försöker frenetiskt att varna staden, polisen och människorna för vad som komma skall.

Likheterna med andra tidsresefilmer, särskilt trilogin Tillbaka till framtiden (1985–1990) som även nämns i filmen, är ständigt närvarande. Här är det kompisen Amelie och hennes mamma Lauren (Troy Leigh-Anne Johnson) från 1987 som tar Docs plats som teknik-freak och Jamie tar på sig den unga, hurtige Martys skor.

”Av med masken”

Handlingen är tämligen enkel och som tittare är man hela tiden intresserad av vem som döljer sig bakom masken. Det byggs upp en frustration när mördarens framgångar blir allt fler. Efter att filmen pågått ett tag känns det som att jag blivit transporterad till publikhavet i succéprogrammet Masked Singer, som skanderar ”av med masken, av med masken”. Även fast filmen bör kategoriseras som skräck är det snarare en pulshöjande mysteriefilm. Kiernan Shipka i rollen som Jamie, som för övrigt gör en stabil insats, blir mer av en detektiv som vill gräva i, och förhindra, det som hände den där natten på halloween för 35 år sedan.

Jamie (Kiernan Shipka) i "Totally Killer". Foto: Amazon Prime.

Det är sparsamt med rena skräckscener förutom mördarens brutala attacker där blod flyger, och flyter, åt alla håll. Därtill bjuds det på scener som är svåra att komma ifrån när det gäller tidsresefilmer. Jamie möter sin unga mor Pam (Olivia Holt) och far Blake (Charlie Gillespie) vilket inte upplevs som helt bekvämt. Oliva Holt som modern är särskilt framträdande som den coola och snygga tjejen i plugget.

Sammanfattningsvis är en filmen en underhållande mysteriefilm som alltigenom är spännande med en intensiv final. Om man tycker om nervkittlande och mysteriepräglade slasherfilmer är detta ett hett tips.

”Totally Killer” går att streama på Amazon Prime från och med i dag, den 6 oktober.