Madres (2021)

• 1 tim 23 min
  • Skräck
  • Amazon Prime
Uppdaterad 12 oktober 2021 kl. 05:10 | Publicerad 11 oktober 2021 kl. 20:10

Dags att ta ifrån Blumhouse kvalitetsstämpeln

Under första halvan av oktober har Amazon Prime Video släppt nya filmer i samarbete med skräcketablissemanget Blumhouse. Efter svaga "Bingo Hell" och "Black as Night" cementerar "Madres" en satsning som lämnar mer i övrigt att önska.

Ryan Zaragoza
    Mario Miscione, Marcella Ochoa
    Joseph Garcia, Jennifer Patino, René Mena m.fl.

I väntan på deras förstfödda flyttar ett mexikanskt-amerikanskt par ut till ett bondelandskap för att starta deras nya liv. Men efter ett par skrämmande incidenter känner kvinnan sig istället tvungen att undersöka en mytomspunnen förbannelse. I takt med att hon lägger ihop pusselbitarna nystas otäcka hemligheter upp, som verkar ha plågat samhället i flera decennier.

Precis som det finns en fnissig plot i Amazon och Blumhouses hormonstinna vampyrjakt Black as Night finns det en premiss att kittlas av i Madres. Ovanpå det låter manusförfattarna Mario Miscione och Marcella Ochoa oss tro att berättelsen är på väg åt ett håll för att senare lura oss med nya spår och ett flertal ambitiösa vändningar. Men trots driftigheten blir utgången även den här gången allt annat än omkullkastande. En alldeles för lunkande takt och flera gånger klumpig logik gör att Madres till det stora hela får kämpa med att befästa ens intresse.

Det händer sällan att en film på drygt 85 spelminuter blir en kamp att ta sig igenom. Den här sengångaren är ett av undantagen i år; förutom ett par dugliga jump scares präglas storyn av trista dialogscener och risiga skräckschabloner.

Men däremot finns det en scen som är fantastisk, när vår huvudkaraktär Diana (Ariana Guerra) tidigt in i filmen hackar morötter medan hon är i samtal med syrran. Samtidigt som vi får viktig information om Dianas bakgrund och knepiga familjerelation, börjar hon hacka allt mer aggressivt och frånkopplat. Vi vrider oss i väntan på att hon till slut ska choppa av sig fingret. Effektivt filmberättande som både för oss närmare karaktären och håller oss på spänn, i en scen utan närvarande demoner eller andra yttre hot. Att bygga spänning kring sådant som i grunden är odramatiskt blir avgörande för en rysare som vill ta tid på sig. Jag hade önskat mer av den varan i Madres. För när helvetet väl brakar lös är det för lite för sent.

"Madres" räddar inte upp Amazons skräcksatsning med Blumhouse, som knappast kan fortsätta anses vara en kvalitetsstämpel. Filmen finns nu att streama på Amazon Prime Video.