Konstaterar Blumhouse knackiga start på skräcksatsningen med Amazon

"Black as Night" är i grunden en lättsammare skräckis än de som fabriken Blumhouse vanligtvis producerar. Men trots detta lyser humorn med sin frånvaro.

Maritte Lee Go
    Sherman Payne
    Asjha Cooper, Nicole Barre, Keith David m.fl.

Blumhouse släpper lös sin skräck på Amazon Prime med fyra nya rysare till streamingtjänsten. Samtidigt som man släppte Bingo Hell (recension hittar du här) kom också Black as Night

I ett New Orleans där Vampyrer har börjat härja och betar på utsatta personer i stadens bottenskikt följer vi Shawna. I ett liv som suger är de största bekymmerna en knarkig och frånvarande morsa, samt det bristande modet i att gå fram till skolans puddingar. Man kan då tycka att en invasion av blodsugare skulle vara droppen eftersom det för de flesta har en direkt negativ inverkan på tillvaron. Men för Shawnas del finner hon äntligen sin inre kraft av att bege sig ut på vampyrjakt.

Det finns en skön premiss i Black as Night. Men där slutar det mest positiva jag har att lyfta fram om filmen. Ett bra upplägg kommer man förstås en god bit på, men långt ifrån i mål. Utan att hacka på för många delar, så är det dominerande kruxet filmens ton. Black as Night flörtar med Kick-Ass-genren där kids i en våldsam värld utgör en kul kontrast. Men den rör sig också mot diskbänksrealism där tråden med Shawnas missbrukande mor ger alldeles för mycket tyngd till vad som är en i grunden lättsam skräckis. Skaparna tar ingen tydlig riktning och till slut står vi kvar med en varken särskilt rolig eller gripande filmupplevelse.

"Humorn lyser med sin frånvaro."

Filmen går heller inte ihop bättre av att den frontas av nykläckta skådisar som gör de redan stela replikerna än mer awkward. Värst är Shawna alldeles för närvarande voice-over som förstärker känslan av att filmens skapare brottats med vad för typ av film de vill göra. En amatörmässig touch är härlig när den används för att förstärka det komiska. Som i en köksbänkig Roy Andersson-rulle. Men i Black as Night blir det mest bara skevt där allting runt omkring huvudrollerna osar professionalitet och humorn lyser med sin frånvaro.

Den 8:e oktober väntar vi de nästa två filmerna i Blumhouse och Amazons gemensamma satsning. Förhoppningsvis innebär de ett lyft.

"Black as Night" finns att streama på Amazon Prime Video.