All or Nothing: Arsenal (2022)

• 8 x 45 min
  • Dokumentär, Sport
  • Amazon Prime
04 augusti 2022 kl. 13:08

Arsenal öppnar upp dörrarna till allt

Fotbollsfans, kanske främst alla som håller på Arsenal, har väntat länge på nästa upplaga av Amazons "All or Nothing" där tittarna får följa med in bakom alla dörrar på Emirates Stadium. Nu får vi bevittna en minst sagt kaosartad säsong i norra London.

Clare Cameron, John Douglas, Mark Raphael
    Mikel Arteta, Bukayo Saka, Pierre-Emerick Aubameyang, Emile Smith Rowe m.fl

För den som har sett någon av Amazon Primes alla upplagor av All or Nothing så vet ni vad det handlar om. Det är egentligen inget nytt. Men för den som aldrig sett en minut av mediajättens långkörare kommer här en kort sammanfattning. I serien får vi följa med bakom kulisserna hos världens största idrottslag. Du får vara en fluga på väggen i omklädningsrum, bussar och andra samlingar. Du får intervjuer med spelare och profiler, samtidigt som du kommer nära matcherna som ingen annan serie gör.

När det nu blivit dags för Arsenal att öppna upp sina dörrar på både Emirates Stadium och träningsanläggningen Colney är det under en säsong som har allt. Det är oändligt djupa dalar och skyhöga toppar blandat med vad som då var oväntade kryddor. För Arsenalsupportrar blir det både ångest och glädje, men för personer som håller på lag som Tottenham blir det mest nöje att se misären. Och för den som mest är intresserad av fotboll är det en intressant inblick i livet i en av världens största fotbollslag.

Kunde inte fått bättre dramaturgi

Som Arsenalsupporter har jag alltid haft serien i bakhuvudet under säsongen. Både på gott och ont. Jag har både längtat och våndats inför premiären. När den nu äntligen har kommit är det fortfarande med delade känslor, samtidigt går det inte att slita sig ifrån skärmen. Det är verkligen en bergochdalbana som Amazon har fått ihop. Mycket tack vare säsongens otroliga dramaturgi med höga toppar och djupa dalar. Amazon kunde verkligen inte ha fått en bättre dramaturgi för säsongen som verkligen hade allt och lite till.

Det är egentligen rätt svårt att recensera en serie som All or Nothing. Mycket på grund av att det är så äkta och få saker som producenterna själva kan påverka. Det som händer händer liksom. Nu hade seriemakarna tur att man prickade in klubbens kanske mest turbulenta och händelserika säsong på flera år. Det man kan säga däremot är att Amazon efter flera upplagor verkligen har lärt sig hur man bygger upp spänning på bästa sätt. Inför delen med derbyt mot Tottenham satt jag som på nålar, även om jag visste hur matchen skulle sluta. Då gör man ett bra jobb med klippning och redigering.

Fler matchsekvenser

All or Nothing: Arsenal (2022)

Allt som är med i tidigare upplagor av serieformatet finns givetvis med även nu. Dock känns det som att det inte är riktigt lika många "fluga på väggen"-scener som i tidigare säsonger. Även om man får vara med och mer eller mindre tjuvlyssna i omklädningsrummet, så känns det som att det är färre sådana scener nu än tidigare och fler matchsekvenser. Avsaknaden av sådana klipp vägs dock upp av intressanta intervjuer med klubblegenden Thierry Henry som alltid är intressant att lyssna på. Även säsongens djupgående intervjuer med spelare och ledare höjer säsongen något.

Det är som sagt svårt att recensera en serie som denna. Speciellt när det handlar om ens favoritlag. Det blir liksom inte helt opartiskt. Men överlag är det här en välgjord och intressant säsong, precis som de tidigare. Amazon har dessutom lärt sig av sina misstag i föregående upplagor och vässat ännu mer på spänningen, dramaturgin och intervjuerna. Även om jag själv håller på Arsenal är jag övertygad om att övriga supportrar, fotbollsintresserade eller folk som knappt är intresserade av sport kan uppskatta serien. Mycket på grund av att man verkligen får se allt.