11 december 2021 kl. 13:12

En bländande bra Riz Ahmed lyckas inte helt rädda Encounter.

Michael Pearce bjuder på science fiction-roadtrip med Sound of Metal-stjärnan Riz Ahmed. Ingredienserna är välavvägda och helrätt men i slutändan når Encounter inte hela vägen.

Michael Pearce
    Joe Barton
    Riz Ahmed, Octavia Spencer, Lucian-River Chauhan

Det är lätt att svepas med i "Encounter". Precis som filmtiteln antyder så kastas vi nämligen in i en värld där allt inte tycks vara precis som vi är vana vid – och att någon form av utomjordiskt ingrepp ägt rum görs klart från allra första bildrutan. Manusförfattaren Joe Barton och regissören Michael Pearce behandlar oss dessutom på helt rätt sätt, med den där sadomasochistiska inställningen som de allra bästa Black Mirror-avsnitten bjuder på. Ingenting är särskilt tydligt och vi får bit för bit lägga ett pussel kring vad det är för näst intill postapokalyptisk värld som vi introducerats till.

Tur då att vår protagonist – ex-soldaten Malik, spelad av den alltid lika lågmält briljante Riz Ahmed – verkar kunna orientera sig i den nya verkligheten ganska väl. Han sprayar sig med insektsspray, smäller ihjäl kryp och talar om en utomjordisk smitta när han tar med sina små barn Jay (Lucian-River Chauhan) och Bobby (Aditya Geddada) på en plötslig roadtrip genom Kalifornien och Nevada. Roadtrip-filmer med undertoner från science fiction-genren är vi inte bortskämda med och jag sitter på helspänn medan Malik försöker att hålla huvudet kallt och vara en förebild för sina barn samtidigt som det pressande hotet känns påtagligt.

Men plötsligt klipps det till ett telefonsamtal och efterhand blir det tydligt att det är någonting annat än vad vi förväntade oss som står på spel. Den som vill kunna uppleva "Encounter" fullt ut bör inte veta mycket mer än vad jag avslöjat, men roadtrippen gör en rejäl u-sväng och börjar smygande utforska teman som posttraumatisk stress i en intim karaktärsstudie.

Inte fel i sig och "Encounter" är dessutom en väldigt vacker film med en berättelse som förtjänar att berättas, särskilt när man begrundar de budskap som historien sublimt bär med sig. Ingredienserna är, med andra ord, helrätt. Men kanske låter manuset skynda på sig för mycket till en början och vi lämnas med ett långt mittenparti där scenerna flyter förbi utan någon röd tråd – vi hamnar helt enkelt på en roadtrip utan mycket till bränsle och i värsta fall alldeles för nära ingenmansland.

Encounter hade vunnit på att gasa fullt ut och fortsatt ryckt mattan från mina fötter precis när jag hunnit ikapp, eller helt enkelt saktat ned för att fördjupa det karaktärsportätt som ska målas upp. Riz Ahmeds elektricitet och kemi med de unga skådespelarna tillsammans med vacker scenografi och nervkittlande musik förhindrar "Encounter" på Amazon Prime Video från att bli mellanmjölk, men bara precis.