Alska mig viaplay

"Älska mig" (säsong 1)

• 6 x 45 min
  • Drama, komedi, romantik
Uppdaterad 05 januari 2020 kl. 15:01 | Publicerad 11 oktober 2019 kl. 18:10

Det är otroligt lätt att älska Josephine Bornebuschs "Älska mig".

Josephine Bornebusch är kanske framför allt känd i rollen som "Solsidan-Mickan", men om allt vill sig väl kommer fler förstå att hon även är den svenska motsvarigheten till den fantastiska tv-skaparen Phoebe Waller-Bridge ("Fleabag", "Killing Eve"). Den första säsongen av "Älska mig", som är skriven, regisserad och (i en av huvudrollerna) spelad av Bornebusch, är nämligen en av årets bästa serier.

Josephine Bornebusch
    Josephine Bornebusch, Johan Ulveson, Gustav Lindh, Sverrir Gudnason, m.fl.
Johan Ulveson i "Älska mig".
Johan Ulveson i "Älska mig". Foto: Viaplay

Älska mig har sålts in som en modern tappning av en romantisk dramakomedi, vilket snarare beskriver bristen på svenska liknelser än själva serien. Älska mig bryter sig nämligen in i en genre som normalt sätt inte görs här i vår land. Den i USA vanligare genren "dramedy", ofta mörka dramaserier med komiska situationer eller inslag som låter oss andas ut för en sekund eller två, är en avsevärt bättre beskrivning. Josephine Bornebuschs skapelse kan med enkelhet sättas in i samma fack som Fleabag, Transparent, This is Us, Atlanta, Barry, Togetherness och en väldans massa andra amerikanska serier.

Handlingen i Älska migutgår från överläkaren Clara (Bornebusch), som arbetar på förlossningsavdelningen vid ett sjukhus. Karriärmässigt går allt som på räls, men på den privata sidan har hon fastnat i en oändlig spiral av dåliga dejter sprungna ur diverse dejting-appar. En dag springer hon plötsligt på Peter (Sverrir Gudnason), vid lösgodiset i en affär, som nästan verkar vara för bra för att vara sann.

Samtidigt får vi även följa Claras lillebror Aron (Gustav Lindh), som precis ska ge sig ut på arbetsmarknaden och försöker balansera sitt skakiga men känslofulla förhållande med sin flickvän. Men kanske bäst av allt, får vi följa Claras pappa som spelas av en helt fantastisk Johan Ulveson. Vi är alla vana vid att se honom i olika komediroller eller som rösten bakom någon skojig figur i ett barnprogram, men här får Ulveson visa upp hela sin skådespelartalang i rollen som pappan, vars liv pausats när hans fru varit med om en olycka och praktiskt taget legat inför döden under de senaste två åren.

Josephine Bornebusch i "Älska mig".
"Älska mig". Foto: Viaplay

Det råder ingen tvekan om att Älska mig kommer att uppskattas av de som förstår vad de ger sig in på. Vilket alltså är en dramaserie, med komiska situationer. En fantastiskt hjärtfull bilresa kan exempelvis, på några få sekunder, bytas ut mot en hjärtskärande gråtscen i ensamhet i en skog vid sidan av vägen.

På det stora hela känner jag verkligen att Josephine Bornebusch har lyckats sätta ihop en oerhört finstämd första säsong, där de tre olika berättelserna vävs samman på ett bra sätt. Jag är så pass imponerad att det helt enkelt får bli full pott!

Passa också på att läsa vår intervju med Josephine Bornebusch, där hon bland annat pratar om arbetet med Älska mig och Solsidan.