A Hero

A Hero (2021)

• 2 tim 7 min
Uppdaterad 17 mars 2022 kl. 15:03 | Publicerad 04 februari 2022 kl. 15:02

Vad innebär det att vara en hjälte?

Den iranske mästaren Asghar Farhadi är tillbaka med en ny film "A Hero" som visas på Göteborg Film Festival. Filmtopps Eric Diedrichs har sett filmen och förundras över hur Farhadi lyckas göra så mycket av så lite, men på ett bra sätt.

Asghar Farhadi
    Asghar Farhadi
    Amir Jadidi, Moshen Tanabandeh, Sahar Goldust m.fl.

Med det Oscarsbelönade mästerverket Nader och Simin - En seperation fick den iranske regissören Asghar Farhadi sitt stora internationella genombrott och startade en ny våg av iransk film. Den som gräver lite i hans filmografi inser ganska snabbt att i princip alla har varit utmärkta. Nu är han tillbaka med A Hero, som på ett klassiskt Farhadi-vis låter en liten händelse få stora konsekvenser.

I centrum har vi familjemannen Rahim (Amir Jadidi) som sitter i fängelse för att inte kunna betala av sina lån. När han en dag får permission hittar han en väska fylld med guldmynt, som skulle kunna hjälpa honom att betala av sina skulder och komma ut ur fängelset. Till skillnad från vad man kan tro, väljer han istället att lägga sin permissionstid på att hitta väskans rättmätiga ägare.

Tillåt dig att hypnotiseras

A Hero

Media snappar upp händelsen och snart blir han hela stadens hjälte – en fånge valde att lägga sin efterlängtade permission på att lämna tillbaka upphittade pengar som skulle kunna göra honom fri. Det låter nästan för bra för att vara sant, och det kanske det också är, eller? Snart börjar vindarna vända och rykten sprids om att Rahim planerat allting för att återupprätta sin värdighet.

Trots sitt spännande och ganska filosofiska upplägg, där just frågan om vad som egentligen utgör en hjälte och hur vi förhåller oss till våra hjältar, är A Hero ingen av Farhadis bättre filmer, utan den ligger i paritet med Det förflutna (2013). Samtidigt är regissörens lägstanivå så pass hög att hans sämre filmer fortfarande bra mycket bättre än det mesta. Inte minst för hans fantastiska förmåga att frammana det bästa ur sina skådespelare, ställa tankeväckande frågor och låta betraktaren hypnotiseras av hans lågmälda men kraftfulla bildspråk.

Ta chansen att se" A Hero" när det är dags för biopremiär den 25 mars. Med sin lågmälda intensitet är den utmärkt på stora duken!