Nu på bio

Det senaste på biofronten!

Filmtips

Här hittar du Filmtopps filmtips!

Serietips

Här hittar du Filmtopps serietips!

Maskineriet

Viaplay återställer sina priser

  • Viaplay
Filmtopp
Filmtopp | Nyhet
01 juni 2020
Filmtopp
Filmtopp | Nyhet
01 juni 2020

De olika paketen får sina vanliga priser.

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, återgår till sin normala prissättning för Viaplays sportpaket i Sverige, Danmark och Finland från den 1 juli allt eftersom ett antal stora globala sportevenemang börjar igen. NENT Group sänkte tillfälligt priserna på Viaplays sportpaket i mars på grund av senarelagda sportevenemang till följd av den globala spridningen av coronaviruset. Nu återställs priserna igen.

Från den 1 juli återgår Viaplays paket till sina tidigare priser. Film- och seriepaketet kommer att fortsätta att kosta 109 kronor/månaden. Sportpaketet landar på 399kr/mån och Viaplay Total, där serier, filmer och sport inkluderas, på 449 kronor, skriver NENT Group i ett pressmeddelande. Men för den som vill signera sig på ett nytt paket är priserna på Viaplays hemsida redan återställda.

Många av de stora sportevenemang eller tävlingar där NENT Group har rättigheterna har nyligen börjat igen eller har annonserat avsikten att göra så. Premier League startar den 17 juni och danska Superliga, danska 1. Division och tyska Frauen-Bundesliga har nyligen kommit igång igen. NASCAR återvände den 17 maj, tyska Bundesliga den 16 maj och UFC den 10 maj. Motorsporten IndyCar startar den 6 juni och golfens PGA European Tour startar i juli, när även Formel 1 förväntas komma tillbaka.

NENT Group börjar kostnadsföringen av sporträttigheter igen när ligorna och tävlingarna kommer igång.

Tittarnivåerna på Viaplay har ökat markant under de senaste månaderna där bara ett begränsat antal sportkunder har valt att säga upp sitt abonnemang. Det totala antalet startade strömmar (kunder med sportpaket inte medräknade) på Viaplay över hela Norden ökade med 42 procent mellan den 1 april och den 27 maj jämfört med samma period 2019, medan sportkunder startade 40 procent fler strömmar av icke-sportinnehåll. Antalet filmer som köptes eller hyrdes i Viaplay Store ökade med 57 procent under denna period jämfört med förra året.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group säger följande:

– Precis som sportfans överallt är vi jätteglada att se direktsänd sport tillbaka och vi förväntar oss att ännu mer kommer under de närmsta veckorna. Situationen vi befunnit oss i de senaste månaderna liknar ingenting annat, och vår snabba och proaktiva sänkning av priserna på våra sportpaket i mars var det rätta att göra för våra kunder. Vi var de första som gjorde detta och de flesta andra har följt oss. Det har varit fantastiskt att se hur mycket våra sportkunder har tyckt om vårt fulla utbud av originalproduktioner, filmer, serier, dokumentärfilmer och barninnehåll på Viaplay. Fansen kan nu se fram emot ännu flera direktsända matcher från Premier League, Superliga och Bundesliga, och mycket mer, till ett lägre pris under hela juni innan vi återgår till vår normala prissättning i juli.