Nu på bio

Det senaste på biofronten!

Sök Stäng sök
Bild från 2001 - ett rymdäventyr

Stanley Kubrick förklarar slutet i År 2001 – ett rymdäventyr

Jonathan Smeds | Nyhet
21 februari 2022
Jonathan Smeds | Nyhet
21 februari 2022

Regissören pratar om slutet i sällsynt intervju

År 2001 – ett rymdäventyr är enligt många en av de bästa filmerna som någonsin gjorts, och har analyserats både en och två gånger på olika sätt. En av de mest omdiskuterade scenerna i filmen är utan tvekan slutet, och vad det hela egentligen betyder.

De som ej vill få slutet spoilas rekommenderas att inte läsa längre än hit. 

Stanley Kubricks År 2001 - ett rymdäventyr är en odödlig klassiker som klassas in på de flesta listorna över inte bara de bästa rymdfilmerna utan även historiens. Slutet väcker däremot många frågetecken, i vilket vi ser karaktären David Bowman hitta en av filmens flera monoliter.

När han undersöker den dras han in till en vortex av olika färger, och David upplever alla sorters märkliga fenomen. Till slut hamnar han i ett rum dekorerat i neoklassisk stil, där han ser sig själv i rask takt åldras till en gammal man. När han åldrats färdigt ligger han i en säng, med monoliten mittemot honom. Bowman sträcker sig mot den, och förvandlas då till ett foster. Det sista som händer i filmen är att detta foster flyter över jorden.

Det här slutet lämnade en öppen diskussion, eftersom det också är tänkt att vara tankeväckande. Ända sedan filmen hade premiär 1968 har folk försökt analysera och förstå vad scenen egentligen betydde. Men svaret verkar ha funnits där i över 40 år, utan att de flesta vetat om det.

I en intervju som Stanley Kubrick gjorde för en japansk dokumentär om The Shining 1980, pratar regissören om det omtalade slutet. Dokumentären släpptes aldrig, och därför var intervjun länge okänd.

Stanley Kubrick: A Life in Pictures
Keir Dullea och Stanley Kubrick under inspelningen av År 2001 – ett rymdäventyr. Foto: MGM

 

Enligt Kubrick blev Dave uppfångad av gudalika varelser bestående av ren energi och intelligens, vilket färgerna och hallucinationerna han ser representerar. Rummet Bowman befinner sig i slutet beskriver regissören som ett mänskligt Zoo, där Dave observeras och saknar en tidsuppfattning. Hela idén med rummets dekoration kom dessutom från inhägnaderna på zoo, där människorna härmar det vilda, fast att det aldrig är autentiskt.

Den allra sista delen, som de flesta tycker är mest förvirrande, lämnar Kubrick fortfarande fri för egen tolkning. Han säger visserligen att David i slutet förvandlas till något slags supervarelse och skickas tillbaka till jorden, men vad som händer efter det är upp till var och en att diskutera. Exakt vad scenen med fostret betyder förklarar han alltså inte, vilket är fullt medvetet. Stanley Kubrick ville nämligen ha kvar det tankeväckande filmen skapade, och han undvek därför gärna att förklara det som hände i hans filmer. 

Intervjun dök upp på Youtube redan 2018, men är fortfarande än i dag väldigt okänd för de flesta.

Se intervjun nedanför:

MER LÄSNING:

NÄSTA ARTIKEL