Nu på bio

Det senaste på biofronten!

Julia Dufvenius om Ingmar Bergman: "Hade ett jävla humör"

Julia Dufvenius om Ingmar Bergman: "Hade ett jävla humör"

Filmtopp
Filmtopp | Nyhet
01 oktober 2022
Filmtopp
Filmtopp | Nyhet
01 oktober 2022

Delade känslor för den legendariske regissören

I början av 2000-talet arbetade "Heder"-aktuella Julia Dufvenius med Ingmar Bergman. I en intervju med Filmtopp berättade hon hur det var att arbeta med den berömde filmskaparen.

Tidigare i veckan kunde vi rapportera att HBO gav Julia Dufvenius klartecken till att börja spela in en andra säsong av Lust bara två veckor innan serien spårlöst försvann från HBO Max och skrotades. I en exklusiv intervju med Filmtopp passade hon även på att berätta hur arbetet med Ingmar Bergman ledde till att hon inte fick göra en provfilmning på tre år. Detta trots att hon visade på stor begåvning i den hyllade regissörens sista spelfilm Saraband (2003) och bjöd på en tolv minuter lång monolog.

Julia Dufvenius
Julia Dufvenius. Foto: Axel Diedrichs/Filmtopp Media.

– När den kom skulle hela Regisverige göra upp med Bergman så jag fick inte en provfilmning på tre år. Saraband hade säkert kunnat ha gett ett större genomslag för en karriär utomlands, men jag hade ett litet barn och jobbade mycket på Dramaten. När frågor kom från utlandet så tackade jag nej eftersom jag hade det bra här. Jag orkade inte börja om och vara en ingen någon annan stans, säger Julia Dufvenius till Filmtopp.

När Saraband släpptes fick den ett mycket positivt mottagande. På IMDb har filmen 7,5 av 10, på Metacritic (som är en sammanslagning av de största engelskspråkiga tidningarna i världen) har den 80 av 100 och på Rotten Tomatoes har den 90 procent.

Ingmar Bergman och Julia Dufvenius
 Ingmar Bergman instruerar Julia Dufvenius. Foto: Bengt Wanselius/SVT Bild. 

Ingmar Bergman hade ett "jävla humör"

När filmen spelades in var Julia Dufvenius en ung, nybliven mamma. Hon berättar att hon varken förr eller senare har jobbat med någon regissör som har haft lika stor förståelse för skådespelare som Ingmar Bergman. Hon berättar också att han hade ett fruktansvärt humör.

– Det var magiskt. Han var superintuitiv och hade ett otroligt förtroende för sina skådespelare. Min längsta tagning i Saraband var en monolog på tolv minuter, där allt ingick. Mycket text, gråt, skratt, tillbakablickar och framåtvisioner. Jag trodde inte att jag skulle klara av det, men han modulerade allt så oerhört bra, säger Julia.

Hon fortsätter:

– Sedan var det ju någonting med Bergman eftersom han hade ett jävla humör. Även när han var glad så gick alla på tårna och försökte göra sitt yttersta. Det är i ena parametern en bra förutsättning och i den andra en inte så hållbar arbetsplats. Som ung var det slitsamt, men jag visste att om man säger ja till Bergman så säger man ja till hela paketet. Jag var är ett instrument, ett verktyg och behövde gå all-in för att vara just det. Det är inget jag längtar efter just nu, men samtidigt var det mäktigt att få ha arbetat med en person med absolut gehör i psykologi och i att spela på en annan människa. Jag har inte varit med om något liknande.

Ingmar Bergman
Ur "Bergman – Ett år, ett liv". Foto: SF Studios.

Ingmar Bergman var "en bra telefonkompis"

När Julia satte sin tolv minuter långa monolog på första tagningen frågade hon Bergman om hon skulle ta den igen, något som gjorde hela filmteamet nervösa.

– Bara skräcken i att göra en scen på tolv minuter, men det klarade jag på första tagningen. Jag frågade honom om vi skulle ta om den och hela teamet ställde sig på tår, man säger inte så till Bergman om han är nöjd. Det är så det var. Rent personligen hade vi en underbar relation. Vi pratade och skrattade och flamsade och ringde ofta varandra och bara pratade skit. Han var en bra telefonkompis, men om man läser in hur många han har skadat så tycker jag att det är svårt att förhålla sig till honom, säger Julia.

I "Saraband", vars titel hänvisar till en komposition av Ingmar Bergmans favoritkompositör Johan Sebastian Bach spelar Julia cello. Hon berättar om utmaningarna i att få det att se bra ut på film.

– Jag övade i åtta månader med en cellolärare två gånger i veckan. Jag har inte spelat någonting efteråt och skulle inte utsätta mig för det heller. Det var så roligt när vi skulle ta en dramatisk scen där jag sitter och spelar och vi gråter och pappan blir galen och allting, vi satte på Saraband-stycket som jag skulle spela till och jag var tvungen att ta i för att det skulle se autentiskt ut. Jag var så nervös att jag träffade varje ton fel. Det lät som fan och jag var tvungen att spela scenen som att det inte lät förjävligt, berättar Julia och skrattar.

Med det tackar vi Julia Dufvenius för pratstunden. Fyra avsnitt av "Heder" säsong 3 går nu att streama på Viaplay.

NÄSTA ARTIKEL