13 skäl varför

"13 skäl varför"… du inte ska se detta bottenskrap

  • Netflix
Charlotte Brange | Krönika
06 juni 2020
Charlotte Brange | Krönika
06 juni 2020

Från gripande till fånig.

Få TV-serier har rört upp så många känslor som häftigt ifrågasatta "13 Reasons Why", eller "13 skäl varför" som den heter på svenska. Men på kort tid har serien gått från att vara modig till löjlig.

På sin egen trappa hittar 17-åriga Clay Jensen en hög kassettband, som påstås komma från Hannah Baker – en klasskamrat som några veckor tidigare oförklarligt tagit sitt liv. Seriens första säsong lämnade få oberörda, men någonstans på vägen gick den från att vara en modig ungdomsskildring till att bli en löjlig såpopera.

Inte helt oväntat rasade föräldrar över hela världen mot de grafiska scenerna av våld, självmord och våldtäkter, som första säsongen provokativt visade upp. Netflix svarade med att censurera och reducera, en taktik som.. inte gjorde någon nöjd.

Facepalm

Jag vet att många blev mer än förfärade av (det numera censurerade) självmordet i slutet på säsong 1. Det var brutalt, känslosamt och totalt utlämnande. Vi får motvilligt krypa in under Hannahs hud och när hennes förtvivlade mamma hopplöst försöker få liv i henne var det svårt att ens titta på skärmen. Även om vi visste vad som skulle ske redan från start träffade händelsen hårt hos många. Serien blev ett flaggskepp för att de äldre generationerna helt enkelt inte förstår de psykiska utmaningarna vi unga står inför idag.

Personligen var det de obehagliga våldtäkterna i de två första säsongerna som slog mig hårdast. Sexuella övergrepp slängs ofta in i film som ett dramatiskt moment, och jag tror många har blivit avtrubbade mot vad det verkligen är. Både Hannah, Jessica, och Tyler utsattes för saker som sker dagligen runt om i världen och 13 Reasons Why satte eld på flera diskussioner som verkligen behöver tas.

Men snart vänds aktivism till pessimism. Upp som en bitterljuv sol, och ner som en pannkaka med en bitter bismak. I säsong två flyttas Hannahs videobandsröst över till en sorts spöke som följer Clay runt. Rättvisa ska skipas – och med råge. Ensemblen från första säsongen är nu försiktigt sammansvetsade, men en hoppfull tittare kommer snart att se sig tillintetgjord. Poängen att vi aldrig blir fri från våra monster är dystert sannolik – men den går att göras betydligt bättre än det vi fick ta del av.

Money talks, och visst går det väl alltid att dramatisera och plåga lite till?

13 Reasons Why
Foto: Netflix.

Efter att serien utsatt oss för bland annat tre våldtäkter, självmord och försök till självmord, oräkneliga versioner av misshandel, tre mord och ett försök till skolskjutning, måste väl till och med amerikanarna tycka att Hannah Bakers tragiska historia har blivit för mycket? Hur långt kan man profitera på ungdomars misär för att skapa ”bra” TV?

Tredje säsongen är outhärdlig. Det är som att den massiva kritiken mot de grafiska scenerna fick skaparna att fega ur och tappa balansen. Här ska en nyanserad, sympatisk bild målas upp av den som främst orsakade självmordet, Bryce Walker.

Våldtäktoffret Jessicas viktiga kamp emot sexuella trakasserier förlöjligas och de enda replikerna hon har kvar är aggressiva och arga. Det här är att ta hela 2010-talets ”woke”-idéer om att äntligen våga tänka utanför de fördomsfulla ramarna – och spola ner i en ledsen skoltoalett.

Det finns ingen kvar att gilla i serien.

13 reasons why
Foto: Netflix.

Nytillskotten Ani blev en av de mest onödiga och irriterande karaktärerna jag någonsin sett och det lilla gänget som vi relaterat till är antingen för mycket, eller för lite. Ambitiösa Jessica, tankfulla Alex och empatiska Clay är nu vrak som tar det ena märkliga beslutet efter det andra, medan Bryce som själv säger att han våldtagit ”sju, eller kanske åtta tjejer” – numera porträtteras som snäll som ett lamm på insidan.

Komplexitet kan ge en extra dimension, men ibland är det bättre att hålla det kort, koncist, och lägga ner när man står på topp. Inför den nya och slutgiltiga säsongen förväntar jag mig nästan att de döda ska återuppstå eller att det finns en ond tvilling som är ute efter hämnd.

Som Woody Harrelsons karaktär spottade ur sig i Hunger Games-trilogin, ”And that’s how a revolution dies”. Borta var de viktiga ställningstaganden och provokativa, men nödvändiga, poängerna. Bryr du dig om ungdomars problematik, se filmerna The Hate U Give, Eighth Grade eller brittiska TV-serien Skins. Håll dig borta från "13 Reasons Why", den är bortom räddning.

Scrolla vidare för mer läsning!