En komikers uppväst

En komikers uppväxt (2019)

• 1h 32mn
Uppdaterad 05 januari 2020 kl. 17:01 | Publicerad 28 september 2019 kl. 20:09

En komikers uppväxt berättar drabbande om mobbning och försoning.

Jonas Gardells och Rojda Sekersözs dramakomedi En komikers uppväxt är en film som känns i hela kroppen. Den brutalt ärliga porträtteringen av både fysisk och psykisk misshandel mellan barn och ungdomar är mycket gripande och samtidigt jobbig att ta del av. Filmen borde vara obligatorisk för alla skolungdomar.

Rojda Sekersöz
    Jonas Gardell
    Johan Rheborg, Loke Hellberg, Fredrik Hallgren, Jakob Eklund & Gizem Erdogan m.fl.

Jonas Gardells och Rojda Sekersözs dramakomedi En komikers uppväxt är en film som känns i hela kroppen. Den brutalt ärliga porträtteringen av både fysisk och psykisk misshandel mellan barn och ungdomar är mycket gripande och samtidigt jobbig att ta del av. Filmen borde vara obligatorisk för alla skolungdomar.

Baserad på Jonas Gardells framgångsrika roman med samma namn, kretsar En komikers uppväxt kring den nationellt erkände komikern Juha (Johan Rheborg). Han framför en hyllad show, som grundar sig i hans barndom i det tillsynes idylliska samhället Sävbyholm. Parallellt med att showerna löser av varandra börjar Juha kartlägga sin uppväxt. När en gammal skolkamrat besöker honom sätts tankeverkstaden igång ytterligare. Juha inser att han måste möta och konfrontera det förflutna.

En komikers uppväxt gjordes som TV-serie i tre delar redan 1992, också då efter Gardells manus. Filmen är dock bättre. Genom det kortare formatet centreras händelserna kring berättelsen kärna. Nämligen mobbningens förödande konsekvenser och hur mycket barndomen ligger till grund för vuxenlivet. Tillsammans med Rojda Sekersöz, som tidigare regisserade den gripande och humoristiska förortsskildringen Dröm Vidare (2017), blottlägger Gardell barnets allra mörkaste sidor på ett brutalt ärligt och effektivt sätt. Bland annat genom att Juha är både offer och förövare.

Johan Rheborg bjuder på utmärkt skådespeleri.

En serie smart uppbyggda nyckelscener från barndomen på 70-talet kommer att forma Juha för resten av hans liv, precis som liknande händelser påverkat oändligt många barn runt om i världen. Den vuxne Juha är utåt sett självsäker, men hans själsliv är i totalt kaos efter år av undertryckta känslor. Att Johan Rheborg var en skicklig komiker visste jag, men här visar han sidor som jag inte sett tidigare. Hans agerande i filmens slutscen är inget annat än briljant.

Tyvärr är filmen inte helt utan brister. Komiken faller ofta platt, exempelvis karakteriseringen av en totalt befängd idrottslärare. Dessutom finns det ett antal amatörmässiga misstag. Både i agerandet (som att en karaktär refererar till en annan med fel namn) och i det tekniska utförandet (när kameran panorerar fram och tillbaka fullständigt knasigt).

Men är En komikers uppväxt i första hand är ett riktigt bra drama. Jag har funderat över filmens budskap och rannsakat mig själv och min egen uppväxt. Hur var jag egentligen i skolan? Filmen borde införas som obligatorisk visning i den svenska skolan. Bra film kan erbjuda oss möjligheten att reflektera över livet och tillvaron. Och ibland är det nyttigt för både barn och vuxna att inte styra undan från det mörka och jobbiga.

En komikers uppväxt är en av årets bästa filmer. Ta del av fler guldkorn på vår lista här!