Bild på skådespelaren Anastasios Soulis.

Anastasios Soulis om serien "Maskineriet" och kommande filmen Netflix-filmen "Red Dot".

  • Viaplay
Rasmus Torstensson
26 maj 2020 kl. 18:05

Den folkkäre skådespelaren berättar mer om Vipalay-serien Maskineriet och Sveriges första Netflixfilm.

Sedan Anastasios Soulis fick sitt genombrott i Ulf Malmros "Den bästa sommaren" år 2000 har han dykt upp frekvent i både film och tv. Nu är han aktuell i rollen som Paul Hultén i Viaplays svensk-norska thriller "Maskineriet", men gör även en av huvudrollerna i den första svenska Netflix-filmen "Red Dot".

Anastasios Soulis som Paul Hultén i "Maskineriet". Foto: Nordic Entertainment Group

Blott 13 år gammal slog Anastasios Soulis igenom på bred front i rollen som Mårten i Ulf Malmros hyllade drama Den bästa sommaren år 2000. Sedan dess har han hunnit med att göra mycket under en mångsidig karriär som redan fortlöpt i över 20 år. Bland rollerna som sticker ut hittar vi den guldbaggenominerade insatsen bredvid Michael Nyqvist i Underbara älskade (2006), rollen som Felix Rydell i Johan Falk-filmerna samt den som Zac i hyllade serien Gåsmamman. 

Nu är Anastasios aktuell i den senaste storsatsningen av Viaplay, thrillerserien Maskineriet (regisserad av Rickard Holm) där han spelar Paul Hultén, en besvärad familjemedlem till huvudpersonen Olle, som befinner sig i stor knipa när han vaknar med en väska full med pengar. 

I korta drag, hur upplevde du Maskineriet-inspelningen? 

- Allting var väldigt familjärt eftersom det var Rickard som regisserade. Vi har jobbat många gånger ihop tidigare, bland annat på Johan Falk. Arbetet på Maskineriet kändes vant och härligt på flera sätt och vis, samtidigt som det var unikt. Karaktären jag gör här är inte lika de andra roller jag brukar spela, iallafall inte de senaste åren. Det är inte sällan jag får lira en "tuff grabb", en sådan som ska hävda sig. Och det kan man inte påstå att den här karaktären  försöker göra. 

Paul Hultén verkar snarare brottas med samma problematik som seriens huvudkaraktär Olle gör, där en rad dåliga beslut gör att de försätter sig i en snårig situation och på olika sätt gräver sin egen grav allt djupare? 

- Precis, det är snarare en någon sorts mental kollaps det är frågan om.

Som tidigare nämnt har Anastasios arbetat med regissören av "Maskineriet", Rickard Holm förut. Framförallt i den framgångsrika filmserien "Johan Falk", men också i "Gåsmamman". Anastasios påpekar att det är en stor trygghet som skådespelare att vara bekväm med den man jobbar med: 

- Det är en väldigt stor fördel. Han kan hantera alla mina spontana utsvävningar och jag kan hantera hans. Vi känner varandra väldigt bra vid det här laget. Den där startsträckan, att lära sig förstå varandra professionellt, behövs inte utan vi kopplar bara på och kör. 

"Jag fick hitta på mycket till Paul själv"

Som skådespelare finns det förstås olika sätt att jobba på. Vissa föredrar den mer traditionella metoden, att följa karaktärens nyanser som finns i manus, medan andra åtminstone delvis tar från sig själva och sitt eget liv med in i rollen. Anastasios menar att just Paul Hultén är väldigt olik honom själv, men att han andra gånger hämtat mer från sig själv: 

- I det här avseendet gjorde jag mitt förarbete väl och studerade manus. Sen tog jag det och skapade min bild av karaktären tillsammans med Rickard. Andra gånger har jag hämtat mer från mig själv för att nyansera, om karaktären har drag som liknar mina egna. Men den här gången fick jag hitta på ganska mycket själv. 

Kommer det en fortsättning på Maskineriet, är det öppet för fler säsonger? 

- Med tanke på det TV-klimat som det är nu tror jag att det flesta serier resonerar på det sättet att om det finns tillräckligt mycket publik är det alltid öppet för en fortsättning. Sen kan jag förstås inte avslöja för mycket av Maskineriets handling, den kommer ju formas på ett sätt som gör det tydligt för tittarna vad som besvaras och inte. 

"Helt plötsligt kommer man att finnas tillgänglig i hela världen."

Anastasios Soulis och Angela Kovacs i "Maskineriet"
Anastasios Soulis och Angela Kovacs i "Maskineriet". Foto: Viaplay.

En annan tv-serie som många där ute i stugorna är sugna på att få veta mer om är "Gåsmamman". Säsong 4 avrundades 2018 men fansen vill ha mer av Cmores populära thrillersuccé. Anastasios gjorde sin entré under den andra säsongen och spelar där karaktären Zac. Vi är många som är nyfikna på om det blir en fortsättning, men Anastasios kan inte lova något:

- För att återknyta till dagens tv-klimat så försöker man generellt sett mjölka ut mycket av de flesta berättelserna, givet att storyn är bra nog. Det är viktigt att inte göra för mycket av något bara för sakens skull. Däremot tycker jag att Gåsmamman är en serie som faktiskt lyckats med att fortsätta med mer eller mindre samma grundpremiss. Om det blir en säsong fem eller inte kan jag inte svara på, men man kan hoppas. Inför säsong tre och fyra var vi noga med att hålla samma höga ambitionsnivå som tittarna verkar uppskatta och det måste givetvis även gälla i framtiden. Det är viktigt att behålla någon sorts artistisk integritet. 

Utöver "Maskineriet" är annan mycket spännande nyhet för oss svenskar filmen "Red Dot". Anastasios gör en av huvudrollerna i thrillern om ett par vars vandringssemester i fjällen förvandlas till en svettig mardröm när de finner sig jagade av en galen man. Unikt med filmen är att det är första gången som Netflix originalproducerar en svensk långfilm. Anastasios berättar mer om "Red Dot": 

- Jag spelar karaktären David i filmen, den manliga huvudrollen. Min karaktär och Nadja, den kvinnliga huvudrollen, (som spelas av Nanna Blondell) hamnar i en jakt där vi blir tvungna att fly för våra liv i ganska utmanande miljöer. Allt medan vårt förflutna kommer ikapp oss. Det är en väldigt spännande historia på pappret och jag tycker att vi hittills lyckats bra med att förverkliga det. Just att det är Netflix som producerar känns extra kul. Helt plötsligt kommer man finnas tillgänglig i hela världen. Det känns häftigt.

När förväntas filmen ha premiär?

Vi är fortfarande under inspelning. På grund av Corona-krisen har vi haft paus, man vill inte riskera någonting. Sen tar det alltid lång tid att få klart allt efterarbete, men någon gång under 2021 är budet på att det ska vara premiär. 

De senaste åren har Anastasios gjort väldigt mycket actionthrillers, medan det i början av karriären var ett större fokus på drama. Vid en närmare anblick på hans meritlista syns det att humor är något han håller kärt. Bland annat genom sketchprogrammet "Partaj", serien "Sjölyckan" och kultklassikern "Studentfesten" (2013). Jag är nyfiken på vilken genre han känner medför den största utmaningen för en skådespelare: 

- Jag måste säga att komedi är bland det svåraste, därför att det är så lätt att se ifall komedi inte blir bra. Det krävs en hel del arbete för att få det att flyga på rätt sätt, beroende på vilken sorts humor man vill göra. Partaj var sketch och ganska lättsmält i sig. Även om Sjölyckan, som går på Cmore och TV4  just nu, har en enhetlig handling är det även där lättsmält underhållning det handlar om. Ingen blir trampad på tårna i onödan. Sedan är thriller och action utmanande i skådespeleriet på ett annat sätt eftersom man ofta är relativt begränsad. Thrillers tenderar att vara mer handlingsdrivna och karaktärerna är i sin tur sekundära, oavsett om det gäller en huvudroll eller inte. Då behöver man hänga med och försöka spela ut det man kan. 

"Verkligheten var på gott och ont annorlunda från filmen"

Anastasios Soulis i "Studentfesten".
"Studentfesten" (2013). Foto: Atlantic Film.

Innan vårt samtal avrundades är jag illa tvungen att fråga kort om "Studentfesten", som anses vara en kultfilm av oss födda på 90-talet. Berättelsen om några lite för gamla killars febrila jakt efter det ultimata studentpartyt är en perfekt film att se en trött söndag. Frågan är dock: Hur var Anastasios egen student? 

- I jämförelse med några av mina kompisars så var den relativt lugn. Det lilla jag minns från mina egen skiva, på grund av champagne och så vidare, var att det var väldigt lugnt och fint. Min egen studentfest var, på gott och ont, inte likadan som de som skildras i filmen. 

Du smög alltså inte in i Tommy Körbergs lya? 

(Skratt) Nej, det gjorde vi tyvärr inte. 

Missa inte att se Anastasios i "Maskineriet" som just nu visas på Viaplay. Nya avsnitt släpps varje söndag! 

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL