Nu på bio

Det senaste på biofronten!

Mikael Håfström om Outside the Wire

Mikael Håfström om Outside the Wire

  • Netflix
Filmtopp
Axel Diedrichs | Intervju
19 januari 2021
Filmtopp
Axel Diedrichs | Intervju
19 januari 2021

Pampig action med filosofiska lager lockade regissören till sin tredje streamingproduktion.

Filmtopps redaktör Axel Diedrichs har pratat med Mikael Håfström om hans aktuella Netflix-rulle "Outside the Wire", som just nu toppar streamingtjänstens lista över dess mest populära filmer.

Anthony Mackie och i "Outside the Wire".
Damson Idris och Anthony Mackie som huvudrollerna Harp och Leo. Foto: Netflix.

I den Hollywoodvana svensken Mikael Håfströms intensiva actionfilm går drönarpiloten Harp emot direkta order när han smäller iväg en bomb. Han straffas därför med en flytt till en het krigszon där han nu måste operera ute på fältet. Där paras han ihop med den topphemlige androiden Leo för att stoppa en förödande kärnvapenattack under ledning av en mytomspunnen terrorist vid namn Viktor Koval. Men är Harp och Leo kompatibla nog för att genomföra detta prekära uppdrag och hur mycket kan de egentligen lita på varandra? 

Som futuristisk krigsfilm gjord för världens ledande streamingtjänst, med Avengers-stjärnan Anthony Mackie bland huvudrollerna, är "Outside the Wire" milt sagt en storskalig produktion. Har detta varit ett drömprojekt?

– Det var på tapeten för några år sen. Jag läste manuset innan varken Netflix eller några skådespelare fanns med i bilden, men saker hände och jag drog hem till Sverige för att göra Quick. När Anthony Mackie hade läst manuset och Netflix visade intresse dök Outside the Wire plötsligt upp igen. Så jag åkte väldigt snabbt upp till Los Angeles för att träffa Anthony och börja leta fler skådespelare. Jag tyckte det var väldigt spännande att få göra en film som utspelar sig i framtiden. En krigsfilm som du säger, men också en antikrigsfilm. Det finns många lager med berättelsen som tilltalar mig.

Kan du berätta mer om arbetet i stort?

– Filmen spelades in i Budapest, där vi hittade många fantastiska miljöer. I Östeuropa river man inte allting, utan låter saker och ting stå kvar. Vi använde mycket som var förfallet från Kalla kriget. Efter inspelningen drog jag och Rickard Krantz som klippte Quick till Los Angeles. Vi satt i hans kök och klippte. Han är en klippare av världsklass. Sen gjordes resten av efterarbetet i London. Processen fungerade bra.

"Netflix gav mig mycket frihet."

Damson Idris och Anthony Mackie i "Outside the Wire".
Foto: Netflix.

 Med sitt arbete på serierna "Dirigenten" för C More och "Bloodline", som också var för Netflix, har Mikael nu gjort sin tredje produktion inom streaming. 

Skiljer sig arbetsprocessen i det formatet från när man jobbar med biofilm?

– Det kan jag inte påstå. Inte i det här fallet. Netflix lämnade stor frihet åt mig att göra den film jag ville. När jag jobbade på serien Bloodline var det delvis andra lagar som gällde och en mekanik där man jobbade mer strikt för streaming. Men jag är väldigt positiv till att jobba med Netflix.

Mikael lyfter också fram streamingtjänsternas betydelse för att fler filmskapare ska kunna få göra sina berättelser: 

– Det finns många filmer som inte skulle produceras om inte Netflix gjorde dem. De flesta filmer som görs för bio är stora Marvelproduktioner. De med lite lägre budgetar kan nu för tiden vara svåra att göra för bio. Men tack vare streamingtjänsterna finns det möjligheter för mig och många andra regissörer att få göra sina projekt. 

"Såg om Training Day flera gånger inför inspelningen."

Damson Idris och Anthony Mackie i "Outside the Wire".
Foto: Netflix.

Med en bra hook och ett fartfyllt berättande kommer publiken starkt in i filmen för att sedan hållas fast med spännande vändpunkter. Man kan enkelt misstänka att "Outside the Wire" är konstruerad för att du inte ska zappa vidare när du väl har startat den.

– Sett till hur mycket det finns att välja emellan i dag är det självklart viktigt att fånga tittaren. Men det är viktigt att påpeka att Outside the Wire inte är skriven för streaming. Den är skriven som ett filmmanus, utan tanken på att just Netflix skulle plocka upp den. 

Dina filmer tenderar att utspela sig i miljöer där man inte vet vem man kan lita på och fara lurar precis runt hörnet. Har det råkat bli så eller anser du greppet vara ett effektivt sätt att bygga spänning på?

– Det är spännande med karaktärer som man inte riktigt vet var man har dem och det är antagligen därför de existerar på olika sätt i de filmer jag har gjort. 

Mackies rollfigur Leo påminner om Denzel Washingtons i "Training Day", där man kastas mellan att känna tillit för karaktären och inte alls veta var man har honom. 

– Training Day är en referens som jag gillar och som vi pratade om en del och som jag såg om några gånger inför Outside the Wire. Den är väldigt effektiv. 

En replik som har fastnat hos mig är när Leo säger att "människor kanske inte är tillräckligt emotionella". 

– Leo är en karaktär som, utan att spoila för mycket, har en agenda. Den typen av filosofisk frågeställning gjorde det här projektet mer mänskligt och dramatiskt än en regelrätt äventyrsfilm.

"Finns stark realism i hur filmen ser ut."

Så kallade "Gumpar" i "Outside the Wire".
Krigsrobotar, även kallade "Gumpar". Foto: Netflix.

I "Outside the Wire" slåss människan både med och mot skickliga krigsrobotar som kallas för "Gumpar". Den sortens vapen är inte nödvändigtvis allt för långt borta och gör filmen än mer relevant, menar Mikael: 

– Vi tittade på var tekniken befinner sig i dag och försökte tillsammans med vårt specialeffekt-team pusha den tjugo, trettio år framåt i tiden. Det finns en stark realism i hur filmen ser ut och jag tror att vi ganska snart kommer att se liknande krigsrobotar, om du så vill, i bruk. Tajmingen för filmen är därför rätt bra, apropå debatten om vilket ansvar vi måste ta i framtida krigssituationer och konsekvenserna viss teknik kan komma att ge, samt vilka moraliska dilemman som kan tänkas uppstå. Mycket av det här är inbyggt i Outside the Wire som ställer såna frågor. 

"Konstrasterna i kriget är viktiga för karaktärens ark."

Damson Idris i "Outside the Wire".
Foto: Netflix.

Vi som ser filmen kan bara konstatera att "Outside the Wire" är ett blodbad där både soldater och civilpersoner, kvinnor som män, går brutala öden till mötes. För Mikael fanns det aldrig några tankar på att våldet skulle vara för mycket. Men det är inte på grund av vad Tarantino kallar för "Good cinema" som blodet fått vara kvar, utan för att det fyller ett viktigt syfte:

– Man kan inte komma ifrån att krig i verkligheten är väldigt brutala, så det kändes adekvat. Damson Idris karaktär Harp befinner sig först i ett slags TV-spelskrig som pågår på andra sidan Jorden och plötsligt kastas han in i ett verkligt krig. Han hamnar så att säga i sitt eget TV-spel och det var viktigt att visa de konsekvenserna. Det Harp genomgår är en viktig ark i berättelsen. Han är en väldigt annorlunda person i sista scenen jämfört med den första. 

Om du får sälja in "Outside the Wire" till tittaren, vad säger du då?

– Det är ett spännande äventyr som har en del viktiga frågeställningar och förhoppningsvis ger underhållning i ordets rätta bemärkelse. 

Vad kan vi förvänta oss att se från dig härnäst? Känslan är att det finns möjlighet till en uppföljare. 

– Vi får se! Jag håller på med ett par projekt i Skandinavien och ett par utanför, men inget är ristat i sten. Vi lever i speciella tider. 

Filmtopp önskar Mikael fortsatt lycka i karriären. "Outside the Wire" finns nu att se på Netflix

För fler intervjuer --> Scrolla vidare!